برداشت برنج در گیلان آغاز شد؛ واردکنندگان برنج به بورس کالا هم نفوذ کردند

  • 1394/04/24
  • 729 بازدید

برداشت نمادین برنج امروز در رضوان‌شهر استان گیلان آغاز شد و طی 10 روز آینده در استان‌های شمالی گیلان و مازندران برداشت برنج فصل زراعی جاری آغاز می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی گیلان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند برداشت سنبلیک برنج طبق آیین‌های سنتی مردم گیلان امروز در رضوان‌شهر آغاز شد ، اما قیمت برنج و نرخ فروش آن باعث نگرانی کشاورزان شده است.

غلامعلی قربانی با بیان اینکه در زمان حاضر هر کیلوگرم برنج هاشمی که پیش از این سازمان تعاون روستایی ایران آن را به قیمت شش‌هزار تومان از کشاورزان خریداری کرده بود ، به قیمت بیش از هشت‌هزار و 300 تومان در بازارهای محلی استان گیلان به فروش می‌رسد ، افزود: هم‌اکنون این برنج با قیمتی بالاتر از 10 هزار تومان در بندرعباس عرضه می‌شود که مطلوب تولید برنج نیست.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان از افزایش نامتعارف قیمت برنج در شرایطی که عملاً از افزایش صورت‌گرفته ، منفعتی نمی‌برند و این امر فقط باعث تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به سمت برنج خارجی و همچنین ایجاد زمینه مساعد برای واردات برنج خواهد شد.

تریبون صداوسیما در اختیار واردکنندگان برنج
نایب‌رئیس سابق انجمن برنج ادامه داد: در حالی که صداوسیما به‌عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه کشور به‌شمار می‌رود ، به علت روابط گسترده صادرکنندگان ، تریبون این رسانه عملاً در اختیار آنان قرار گرفته است.

قربانی تصریح کرد: در شرایطی که واردکنندگان برنج توانسته‌‌اند زیر پوشش برند ایرانی محصولات واردشده خود را با تبلیغ ماشین‌های گران‌قیمت به فروش رسانند ، تولیدکنندگان داخلی هر روز با چالش‌های جدیدی در بازار روبه‌رو هستند.

وی یادآور شد: در میزگردهای تخصصی صورت‌گرفته در این رسانه تنها از واردکنندگان دعوت می‌شود و تریبونی در اختیار تولیدکنندگان داخلی برنج نیست؛ این در حالی است که شرایط داخلی کشور ، الفبای اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی مردم نیازمند ثبات قیمت برنج و حمایت از این محصول است.

واردکنندگان به بورس هم نفوذ کردند
عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی گیلان تأکید کرد: در حالی خبر عرضه برنج هندی ، پاکستانی و اروگوئه در بورس ایران منتشر می‌شود که جای این پرسش باقیست ، "چرا تولیدکنندگان بزرگ برنج هیچ‌گاه نمی‌توانند در بورس محصولات خود را عرضه کنند؟"

قربانی اظهار داشت: آیا عرضه برنج خارجی به‌ویژه برنج‌های هندی و حتی اروگوئه‌ای که از کمترین کیفیت ممکن برخوردارند و پرونده قطور و طویلی به اسم برنج‌های آلوده در مجلس دارند ، در بورس ایران به معنای تبلیغ مصرف برنج نیست؟ آیا عرضه این برنج‌ها در بورس به معنای تسهیل فعالیت واردکنندگان نیست؟
وی همچنین گفت: چنین اقداماتی در حالی که تولید برنج به‌سختی توسط کشاورزان صورت می‌گیرد و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع غذایی ایرانیان به‌شمار می‌رود ، تأملات عمیقی را برمی‌انگیزد.

واردات برنج تا پایان فصل برداشت متوقف شود
نایب‌رئیس سابق انجمن برنج افزود: وزیر جهاد کشاورزی ابتدای سال جاری در رسانه‌ها اعلام کرد که امسال واردات برنج خواهیم داشت ، چنین موضع‌گیری باعث نگرانی فعالان حوزه تولید شده است ، به‌طوری که وضعیت تجاری بازار داخلی متشنج و نگران‌کننده است.

قربانی خاطرنشان کرد: از 10 روز آینده برنج برداشت‌شده سال زراعی جدید وارد بازار می‌شود ، اما اگر ثبت سفارشی صورت گرفته باشد که همزمان با فصل برداشت وارد کشور شود ، می‌تواند به‌شدت تولید را متضرر کند.

وی ادامه داد: افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت تمام‌شده محصول برنج نباید از چشم مسئولان به دور بماند؛ لذا انتظار می‌رود برای ساماندهی بازار برنج از ورود هرگونه برنج خارجی به کشور تا پایان شهریورماه خودداری شود.

ساماندهی شالیکوبی‌ها مساوی با حمایت از برنج
عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی گیلان تصریح کرد: در حال حاضر هر 500 خانوار برنج‌کار دارای چهار کارخانه سنتی شالیکوبی برنج هستند که به‌علت سرمایه‌های اندک از یک سو قادر به تجهیز دستگاه‌های خود نیستند و از سوی دیگر به علت نبود تشکل‌های قدرتمند ، امکان خرید تضمینی برنج را ندارند.

قربانی یادآور شد: در شرایطی که کشاورزان معیشت خود را از محل فروش برنج تأمین می‌کنند ، محصول تولیدشده توسط دلال‌های برنج خریداری و به تدریج بهای آن پرداخت می‌شود. به‌طور مثال اگر کشاورز پنج میلیون تومان برنج بفروشد ، دلال‌ها در اقساط 500 هزار تومانی بهای برنج را پرداخت می‌کنند.

وی تأکید کرد: لذا اگر شالیکوبی‌ها به‌صورت منسجم ساماندهی شوند ، علاوه بر آنکه می‌توانند حجم نقدینگی خود را گسترش داده و در قبال تحویل برنج از کشاورزان مبالغ بیشتری به آنها پرداخت کنند ، امکان تجهیز و نوسازی شالیکوبی‌ها نیز فراهم خواهد شد.

انجمن برنج رایزنی با مسئولان دولتی را فراموش کرده است
نایب‌رئیس سابق انجمن برنج اظهار داشت: هرچند در حال حاضر انجمن برنج به‌عنوان یکی از تشکل‌های فعال در حوزه تولید فعالیت می‌کند ، اما واقعیت آن است تنها به صرف چند مصاحبه در رسانه‌ها نمی‌توان از تولید ملی حمایت کرد.

قربانی همچنین گفت: انجمن برنج باید به‌صورت فعال در رایزنی و معاشرت با مسئولان دولتی ، نمایندگان مجلس و مدیران محلی قرار داشته باشد تا بتواند شرایط فعلی کشور را برای مسئولان گوشزد کرده و زمینه تصمیم‌گیری‌های صحیح را فراهم کند.

وی اظهار امیدواری کرد که انجمن برنج تصویر فعال‌تری از خود به نمایش بگذارد./



ایانا