تغییر نگرش کشاورزی با توسعه مزرعه های عمودی

  • 1399/12/23
  • 643 بازدید

بحران جهانی غذا و همچنین معضلات زیست‌ محیطی باعث شده تا جوامع مختلف بشری نگرش خود در خصوص کشاورزی را تغییر دهند.

بحران جهانی غذا و همچنین معضلات زیست‌محیطی باعث شده تا جوامع مختلف بشری نگرش خود در خصوص کشاورزی را تغییر دهند. به نقل از وب‌سایت تک‌کرانچ، کشور فنلاند به‌دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی در توسعه کشاورزی مجبور به استفاده از روش‌های نوین بوده است.


یکی از مهم‌ترین روش‌ها در این خصوص، ایجاد مزرعه‌های عمودی بوده است. استارت‌آپ iFarm (آی‌فارم)، توسعه‌دهنده مزارع عمودی پس از تاسیس در سال ۲۰۱۷ همواره به‌دنبال ارائه طرح‌های مفهومی و همچنین تولید محصولات خوشمزه‌تر بوده است. دفتر مرکزی این استارت آپ در شهر هلسینکی قرار دارد و آنها درحال کار بر روی تهیه نرم‌افزاری هستند که به دیگران امکان می‌دهد تا کشاورزی عمودی را توسعه دهند.


استارت‌آپ آی‌فارم می‌خواهد این محصول را در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها، شرکت‌های بزرگ و حتی مطب پزشکان نیز به فروش برسانند. این نرم‌افزار به‌عنوان یک پایگاه خدمات‌رسانی و مراقبت از محصولات مانند سبزی سالاد، گوجه فرنگی گیلاس و انواع توت‌ها که می‌توانند به‌صورت عمودی رشد داشته باشند، به‌حساب می‌آید.


ساخت مزرعه 54 طبقه ای در سوئد


این سیستم، طیف وسیعی از فناوری‌ها را برای نظارت و اتوماسیون مراقبت از محصولات، استفاده از دید رایانه‌ای و یادگیری ماشینی و ترسیم داده‌های مربوط به هزاران گیاه جمع‌آوری شده از شبکه توزیع مزارع را در برمی‌گیرد. استارتاپ آی‌فارم که حدودا از ۴ سال پیش کارش را آغاز کرده، همواره به‌دنبال ساختن یک فناوری برای رشد مواد غذایی خوشمزه و سالم بوده است. آنها همچنین در برخی کشورهای همجوار مانند نروژ طرح‌هایی را با استارت‌آپ‌های دیگر درخصوص صید ماهی سالمون دارند.


آی‌فارم که در سال گذشته میلادی، سرمایه‌ای بالغ بر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو بدست آورده، در زمره استارت‌آپ‌هایی است که در سال جاری میلادی نیز رشد و توسعه خوبی برایش پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود در زمره ۱۰ استارت‌آپ برتر اروپا در سال جاری میلادی نیز باشد. کشاورزی عمودی یک تکنیک کشاورزی شهری است که مربوط به کشت گیاهان در لایه‌های متراکم در یک محیط داخلی کاملاً کنترل شده و استفاده از روشنایی LED برای جایگزینی نور خورشید برای تأمین انرژی در تمام سال کشاورزی می‌شود.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران