نیاز روزانه مرغ کشور به ۷ هزار تن رسید

  • 1400/03/03
  • 546 بازدید

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: در اردیبهشت ۱۱۲ میلیون قطعه جوجه‌ ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفته که نسبت به برنامه ۱۳ میلیون قطعه کمتر است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی بیان کرد: با وجود افزایش قیمت مولفه های تولید و رسیدن قیمت تمام شده هر کیلو مرغ به مرز ۲۰ هزار تومان، اما در هیچ یک از واحدهای مرغداری سطح کشور بالاتر از نرخ مصوب عرضه نمی شود.


مقام مسئول گفت : با توجه به نظارت و پایش واحدهای مرغداری مبنی بر دریافت مجوز دامپزشکی برای عرضه، قصوری از مرغداران در عرضه با نرخ های بالاتر به بازار نیست.


نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی عرضه مرغ با نرخ بالاتر از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان را ناشی از سودجویی عوامل واسطه و واحدهای صنفی برشمرد و افزود: براین اساس نظارت و کنترل بعد از کشتار باید صورت گیرد چرا که در این‌ میان تولیدکننده ناچار به زیان ۲ تا ۳ هزار تومانی در فروش هر کیلو مرغ و مصرف کننده خرید با نرخ های بالاتر است.


وی کمبود نسبی مرع در بازار را یکی از دلایل التهاب قیمت در بازار دانست و گفت: با وجود هشدارهای مکرر مبنی بر بحران بازار مرغ از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد، مسئولان توجهی نکردند. هر چند در شرایط کنونی عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب ناشی از سودجویی ۱۰۰ درصدی واحدهای صنفی و کشتارگاهی است که وزارت صمت و سازمان حمایت باید با متخلفان امر برخورد کند.


اسداله نژاد از کاهش جوجه ریزی خبر داد و گفت: بنابر آمار در فروردین ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شد که با این وجود ۱۲ میلیون قطعه کمتر از برنامه جوجه ریزی شده است، هر چند وزارت جهاد کشاورزی عنوان می کند که ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شده، اما واقعیت امر آن است که ۱۱۳ میلیون قطعه قابل رهگیری است و این احتمال وجود دارد که ۱۲ میلیون قطعه مابقی قاچاق شده باشد.


نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی عرضه مرغ با نرخ بالاتر از قیمت مصوب را اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده دانست و گفت: از مبدا کشتارگاه تا واحدهای صنفی باید نظارت صورت گیرد تا تخلفی در بازار رخ ندهد.


اسداله نژاد با تاکید بر اعمال نظارت دقیق بر بازار مرغ تصریح کرد: هم اکنون برخی واحدهای صنفی مرغ با قیمت بالاتر از ۳۰ هزار تومان توزیع می کنند که با تشدید نظارت از انحراف واحدهای صنفی جلوگیری می شود چرا که با توجه به عرضه مرغ زنده با نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، مرغ گرم با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد.


وی با اشاره به اینکه روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ مورد نیاز کشور است، اذعان کرد: با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته در نقطه سر به سر قرار داریم که تنها انحرافات توزیع منجر به التهاب بازار شده است.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران