۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شد

  • 1400/06/02
  • 460 بازدید

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تاکنون ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که البته میزان تولید ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم با ارزش حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.


مقام مسئول گفت: ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم توسط بازرگانی دولتی و ۲۰۰ هزار تن خرید توافقی صورت گرفته است.


وی از پرداخت ۹۹ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و افزود: مابقی مطالبات گندمکاران پس از تحویل و ثبت در سامانه به حسابشان واریز می شود.


ایمانی تاکید کرد: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان فصل برداشت میزان خرید به مرز ۵ میلیون تن برسد که در صورت تحقق این امر، میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن معادل ۳۵ تا ۴۰ درصد و میزان تولید ۳۰ درصد کاهش یافته است.


به گفته وی، عوامل متعددی همچون قیمت مناسب خرید تضمینی و شرایط جوی در خودکفایی و تولید گندم اثر گذار است، باید منتظر ماند تا سیاست وزیر جهاد در ارتباط با خودکفایی گندم و بخش کشاورزی و امکانات تدارک را دید.


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور اظهار کرد: قیمت ۵ هزار تومانی گندم در مقایسه با نرخ ۶ هزار تومانی سبوس منطقی است، از این رو بخشی از گندم تولیدی به سمت خوراک دام و طیور رفته است، اما نمی توان برآورد دقیقی از میزان جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور داشت.


ایمانی در ارتباط با آخرین وضعیت واردات گندم بیان کرد: هم اکنون مقادیری گندم مربوط به ثبت سفارش ذخایر استراتژیک سال گذشته وارد می شود و برآورد ها حاکی از آن است که دولت باید به فکر واردات ۵ میلیون تن گندم برای کسری نیاز کشور باشد.


وی با اشاره به اینکه قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم مصوب شده است، افزود: انتظار کشاورزان برآن است که وزیر جهاد ظرف یک تا ۲ روز آینده نرخ مصوب را ابلاغ کند، در غیراین صورت وزیر آینده اعلام می کند.


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان یادآور شد: بنابر آخرین آمار کمیته بذر وزارت جهاد هر کیلو گندم بذری را با نرخ ۵ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری کرده است که با احتساب هزینه بوجاری، سم، ضدعفونی و حمل قیمت هر کیلو بذر کمتر از ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان نخواهد بود، مگر آنکه دولت بخواهد یارانه تخصیص دهد که در شرایط فعلی بعید است که رخ دهد.



سایت خبری بولتن نیوز