بازار فروش زرشک خراسان جنوبی توسعه می‌یابد

  • 1400/08/08
  • 509 بازدید

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اقداماتی که در دستور کار قرار داده‌ایم، به دنبال توسعه بازار فروش محصول زرشک استان هستیم.

حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی، در حاشیه بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد اظهار کرد: سنگ بنای کاری را گذاشته‌ایم که با اجرای آن، زمان عرضه و قیمت‌گذاری زرشک به‌طور کامل در دست استان باشد.


مقام مسئول افزود: کشاورز ما نباید ناچار شود محصول زرشک خود را بلافاصله بعد از چیدن به بازار عرضه کند.


ملانوری عمده‌ترین مشکل زرشک استان را فسادپذیری سریع عنوان کرد و گفت: زرشک، محصولی است که هم در قالب ترخوری و هم به شکل خشکبار عرضه می‌شود. و طبق بررسی‌های کارشناسی، زرشک قابلیت تبدیل شدن به ۲۰ نوع محصول را دارد، بر این اساس باید برای فرآوری این محصول به‌ طور ویژه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود.


استاندار خراسان جنوبی، به اقدامات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه ایجاد بازار ترخوری زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک تازه سال گذشته تنها به یک استان ارسال می‌شد اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر در چهار استان کشور عرضه می‌شود و به جهت اهمیت موضوع این بخش باید توسعه پیدا کند.


وی با تاکید بر اینکه عرضه زرشک تازه فقط ۱۰ درصد ۱۰۰ هزار تن محصول استان را شامل می‌شود اذعان کرد: برای مابقی محصول زرشک استان، منهای بخشی که لازم است در قالب زرشک خشک به بازار عرضه شود، باید شرایطی را فراهم کنیم که ارزش افزوده ایجاد شود.


استاندار خراسان جنوبی به برخی اقدامات استان در راستای ایجاد ارزش افزوده برای زرشک اشاره کرد و یادآور شد: طرح‌هایی به منظور ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک آماده شده که ضمن دان و خشک کردن زرشک، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد.


وی با تاکید بر نیاز استان به واحد صنعتی بزرگ فرآوری زرشک بیان داشت: با توجه به اینکه سطح زیرکشت زرشک استان در حال توسعه است و بالطبع تولید هم افزایش خواهد یافت، ایجاد واحد صنعتی بزرگ نیاز است که بتواند تولیدات سال‌های آینده را پوشش دهد.


استاندار خراسان جنوبی با هدف رصد شرایط موجود، نحوه خدمات‌دهی به کشاورزان و اطلاع از شیوه بسته‌بندی و ارسال محصولات به دیگر استان‌ها از مرکز خرید زرشک شهرستان بیرجند بازدید کرد.


این مرکز با ۵۰۰ متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۱۰۰ متر مربع احداث شده و با به‌کارگیری ۳۰ نیروی کارگری یکی از سه مرکز فعال خرید زرشک در خراسان جنوبی است.


مرکز خرید زرشک در روستای بجد با ظرفیت ۱۰ تن در روز برای بسته‌بندی زرشک شاخه، خوشه و دانه فعالیت دارد و زرشک تولیدی خراسان جنوبی را در بسته‌بندی‌های نیم کیلویی و یک کیلویی به اغلب استان‌های کشور صادر می‌کند.


دستگاه دان‌کن زرشک و تجهیزات فرآوری شربت، مربا و آب زرشک از جمله امکاناتی است که در این مرکز تعبیه شده اما در حال حاضر فقط دستگاه دان‌کن فعال است.


اداره کل تعاون روستایی استان خراسان جنوبی زرشک کشاورزان را بسته به کیفیت محصول از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند.



خبرگزاری ایرنا