پیش بینی برداشت ۷ هزارتن زیتون دراستان گلستان

  • 1400/08/11
  • 628 بازدید

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: پیش بینی می شود امسال هفت هزار تن زیتون در بیش از چهار هزار هکتار باغ بارده این محصول در استان برداشت شود.

نوید رضا فراهانی معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: گلستان هشت هزار هکتار باغ زیتون (کنسروی و روغنی) و از ارقام "کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی" دارد که اکنون نیمی از آنها بارور هستند.


فراهانی افزود: برداشت زیتون کنسروی در گلستان از نیمه دوم شهریور آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد ضمن اینکه برداشت گونه روغنی آن از اواخر مهر آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد.


مقام مسئول اذعان داشت: سطح باغ های بارور زیتون کنسروی و روغنی در گلستان را به ترتیب ۲ هزار و ۵۰۰ و هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد و امسال پیش بینی هر ۲ نوع محصول زیتون در استان هفت هزار تن است.


وی افزود: به سبب بروز خشکسالی و سرمای و یخبندان اواخر سال ۹۹ بر عملکرد تولید باغ های زیتون و سایر باغ های مثمر استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تاثیر منفی گذاشت.


به گفته فراهانی امسال متوسط برداشت از هر هکتار زیتون در گلستان هزار و ۵۰۰ کیلوگرم و قیمت فروش توافقی آن به کارخانه‌های فرآوری هر کیلوگرم بین ۱۸۰ هزار تا ۲۵۰ هزار ریال است. و هم اکنون ۱۸ کارخانه ۲ منظوره فرآوری زیتون با ظرفیت اسمی حدود ۱۵ هزار تن در  استان گلستان فعال هستند.


بیشتر باغ های زیتون گلستان به سبب داشتن شرایط اقلیمی مناسب و زمین‌های مستعد در نواحی شرقی و شمالی آن احداث شده است.


استان گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد اما از این ظرفیت بهره چندانی نمی‌برد که اصلی ترین دلیل آن نبود واحدهای صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات باغی، دامی، زراعی و شیلاتی است.



خبرگزاری ایرنا