آغاز خرید تضمینی دانه‌ روغنی سویا از کشاورزان

  • 1400/08/12
  • 435 بازدید

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از آغاز خرید تضمینی دانه‌ روغنی سویا از نخستین روزهای ماه جاری خبر داد و گفت: خرید تضمینی این محصول در استان‌های مازندران و گلستان آغاز شده است.

مرتضی سعادتی کیا مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهارکرد: از شروع خرید تضمینی دانه‌ روغنی سویا تاکنون ۱۹۶ تن از این محصول در استان‌های مازندران و گلستان خریداری و در سامانه های این شرکت ثبت شده است.


مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه عمده این محصول در استان های گلستان، مازندران و اردبیل  تولید می شود افزود: براساس اعلام  مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود امسال ۵۰ هزار تن از این محصول در این استان ها تولید شود.


وی اذعان داشت: خرید دانه های روغنی سویا تنها از طریق سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهادکشاورزی انجام می‌شود و محصول کشاورزانی که در این سامانه ثبت نام نکرده باشند، تحویل گرفته نمی شود.


سعادتی کیا تاکید کرد: امسال در راستای سیاست های حمایتی دولت مقدار ۱۲۶ هزار و ۷۴۶ تن کلزا به ارزش بالغ بر ۱۳ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال از کشاورزان استان‌های کشور خریداری و تمامی مطالبات کشاورزان پرداخت شد.


 طبق آمارها ۷۰ درصد ارزش‌ افزوده بخش کشاورزی به حوزه زراعت تعلق دارد که این زیر بخش، سهم بالایی در تأمین امنیت غذایی و اشتغال‌زایی کشور دارد.


بخش زراعت به‌ شدت تابع شرایط آب و هوایی و در نتیجه ریسک‌های متنوع ناشی از آن است که این مهم ضرورت «مدیریت ریسک کشاورزی» و «هوشمندسازی کشاورزی» را می طلبد.


بخشی از تولیدات این زیر بخش مانند گندم و دانه‌های روغنی نقش استراتژیک در سبد غذایی خانوارها دارد، بنابراین دولت حمایت‌های ویژه‌ای را از این محصولات در دستور کار قرار داده است.


 




وزارت جهاد کشاورزی