برچسب اصالت کالا، شناسنامه سلامت کالاهای سلامت محور

  • 1400/09/22
  • 549 بازدید

کالاهای سلامت محور شامل دارو(شیمیایی و گیاهی ) ، مکمل (دارویی و تغذیه ای ) ، فرآورده های سنتی (عرقیات گیاهی و انواع فرآورده های طبیعی و سنتی )، تجهیزات پزشکی ، مواد غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی است.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو گیلان، افراد به طور معمول در طول شبانه روز با بسیاری از محصولات مذکور در ارتباط مستقیم می باشند. از آنجائیکه مصرف این کالاها ارتباط مستقیم با سلامت مصرف کنندگان دارد و به دلیل نیاز و تقاضای گسترده این نوع محصولات و سود حاصل از آن ؛ در بسیار موارد مشاهده شده که سوداگران سود جو ،برای انتفاع از سود بیشتر  با تخطی از قانون مبادرت به ورود غیر مجاز (قاچاق) محصولات سلامت محور می نمایند که غالبا  به دلیل عدم رعایت شرایط خاص حمل و نقل  و انبار داری مناسب آنها، فرآورده های قاچاق ثابت شده که  دچار تغییرات شیمیایی و حتی میکروبی شده و صلاحیت مصرف ندارند.


 لذا در کنار نظارت بر نحوه تولید،حمل و نقل  آنها لازم است شرایط کنترلی برای مصرف کنندگان نیز فراهم شود که در زمان خرید کالا بتوانند به راحتی از سلامت آنها اطمینان حاصل نمایند. 


 یکی از راههای اطیمنان اصالت و سلامت محصولات ؛ برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور که به اختصار TTAC نامیده می شود، می باشد و با استعلام از طریق راههای متفاوت اعم از شماره پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا نرم افزار سامانه TTAC و غیره که بر روی برچسب اطلاع رسانی شده است ؛ به راحتی میتوان تشخیص داد ،آیا کالای خریداری شده مورد تایید جهت مصرف می باشد یا خیر. این برچسب شناسنامه اصالت فرآورده های سلامت محور می باشد. 


مطابق قانون بر روی تمامی کالاهای وارداتی سلامت محور باید برچسب TTAC الصاق شده باشد. در مورد داروهای خاص و تمامی فرآورده های طبیعی و سنتی مانند داروهای گیاهی یا شیر خشک علاوه بر کالاهای وارداتی بر روی تولیدات داخل کشور نیز الصاق برچسب اصالت اجباری است.


بنابر این توصیه بهداشتی معاونت غذا و دارو به مصرف کنندگان، این است که از خرید هر محصول وارداتی سلامت محور بدون برچسب اصالت خودداری نمایند و تنها به مشاهده الصاق برچسب اکتفا نکرده و از روش هایی که اعلام شده، استعلام گرفته تا از مصرف کالا اطمینان حاصل شود.



ایفدانا پایگاه خبری سازمان غذا ودارو