اجرای سامانه ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره در 11 استان کشور

  • 1394/05/04
  • 742 بازدید

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی از اجرای سامانه ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره مردم به طور آزمایشی در 11 استان کشور خبر داد.

عباس عباسی افزود: در راستای تحقق بخشی به شعار ایمنی غذا در سال 94 ، دفتر نظارت بر بهداشت عمومی با تکیه بر اقدامات موثر ادارات کل دامپزشکی استانها اقدام به اجرای سامانه بهداشتی ردیابی گوشت که توسط دفتر فاوای سازمان دامپزشکی کشور طراحی و ابلاغ شده و در 11 استان کشور به مرحله اجرا گذاشته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 63 کشتارگاه صنعتی طیور معادل 26 درصد از کل کشتارگاه های طیور کشور که جمعیتی معادل 424 میلیون قطعه طیور یا به عبارتی 3 درصد ظرفیت سالانه کشتار طیور را دارند ، تحت پوشش این سامانه قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان شهریورماه 94 تعداد 11 استان دیگر از جمله 9 استان منتهی به محدوده تهران مشمول عملیات اجرایی این سامانه قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: به منظور ارزیابی مرغهای کشتاری از مزرعه تا سفره با تخصیص کد رهگیری حمل از مزارع در سامانه بهداشتی حمل و نقل به صورت آنلاین در سیستم یکپارچه قرنطینه صادر می شود.

وی افزود: با اختصاص این کد بهداشتی حمل و درج آن بر روی بسته بندی مرغ و با استفاده از این کد و ورود آن به سامانه اعلامی بر روی بسته بندی گوشت مرغ می توان مبادی پرورش و کشتارگاه مرغ را شناسایی و ارزیابی کرد.

عباسی گفت: با اجرای کامل سامانه ارزیابی در سال 94 توسط سازمان دامپزشکی کشور حمل و نقل مرغ های کشتاری از مبدا کاملا تحت کنترل قرار خواهند گرفت و از جابجایی طیور کشتاری خارج از شبکه نظارتی به حداقل خواهد رسید و این امر علاوه بر کنترل بیماریهای طیور در مواقع اضطرار از جوجه ریزی های غیر مجاز و بدون پروانه نیز جلوگیری بعمل خواهد آورد.



ایرنا