پیش بینی رشد 5 درصدی صید ماهی در سالجاری برای برخی گروه آبزیان

  • 1394/05/04
  • 1001 بازدید

معاون صید بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ، رشد برداشت ماهیان در سالجاری را پنج درصد پیش بینی کرد و گفت: امسال برداشت ماهی در برخی گروه های آبزیان همچون سرسیاهان ریز و فانونس ماهیان توسعه می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اصغر مجاهدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ، افزود: سال گذشته در مجموع 946 هزارتن ماهی از طریق صید و آبزی پروری برداشت شد که 575 هزار تن (معادل 61 درصد)از طریق صید و 371 هزار تن (معادل 39 درصد) از طریق آبزی پروری تامین شده که 12 درصد رشد را نسبت به سال ماقبل خود نشان می دهد.

به گفته وی ، از این میزان 40 هزار تن مربوط به دریای خزر ، 791 هزارتن مربوط به خلیج فارس و دریای عمان و 115 هزارتن به آبهای بین المللی و فراساحلی می شود.

وی اظهارداشت: طبق ارزیابی های 10 ساله برداشت ماهیان از آبهای آزاد و بین المللی حدود 4 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طبق سیاست گذاری سازمان شیلات ایران برای حفظ ذخایر دریایی تلاش داریم بهره برداری از ذخایر دریایی را ثابت نگه داریم در همین راستا برنامه توسعه برداشت برخی گروه های آبزیان از جمله سرسیاهان ریز و فانوس ماهیان را در دستور کار داریم تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه برنامه توسعه برداشت ماهی از گروه فانوس ماهیان را در دستور کار داریم ، تصریح کرد: طبق برآوردها بیش از یک میلیون تن ذخایر فانوس ماهیان است که ذخایر مشترک بین ایران و عمان به شمار می رود و خوشبختانه کشور ما نسبت به کشور همسایه از موقعیت بهتری در فعالیت های تحقیقاتی و آزمایشی و برداشت برخوردار است به طوری که 20 فروند شناور صیادی در این عرصه به ناوگان ما اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان برداشت مجاز ما از ذخایر فانوس ماهیان سالانه بین 200 تا 300 هزارتن است ، گفت: براساس هدف گذاری برنامه پنج ساله ، درنظر داریم با افزایش تعداد شناورهای صیادی به 70 فروند ، میزان برداشت را به 100 هزار تن برسانیم.

مجاهدی توسعه صید برای گروه سرسیان ریز از جمله ساردین ماهیان و اتوماهیان را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد و افزود: این گروه از ماهیان رشد قابل توجهی دارند به نحوی که سال گذشته حدود 65 هزار تن از این ماهیان برداشت شد ، در حالی که می توانیم سالانه 100 هزارتن از این نوع ماهیان را برداشت کنیم.

** ایران رتبه اول مدیریت صید ضمنی میگو را کسب کرد

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ، کاهش صید میگو دریایی را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد و گفت: برای حفظ ذخایر میگوی دریایی و سایر آبزیان وابسته نیاز است تا صید میگو را ثابت نگه داریم به طوری که سالانه بین 7 تا 9 هزار تن میگو از دریا برداشت می شود.

وی اظهار داشت: البته سال گذشته میزان بهره برداری ما از صید میگو 8 هزار و 500 تن بوده اما برنامه توسعه ای برای افزایش بهره برداری میگو نداریم زیرا افزایش برداشت میگو اثرات منفی بر سایر آبزیان خواهد داشت.

به گفته وی ، در همین راستا مدیریت صید ضمنی میگو مورد تاکید سازمان شیلات ایران قرار دارد به نحوی که ایران از بین 13 کشور عضو ، رتبه اول مدیریت صید ضمنی میگو را از سازمان فائو کسب کرد.

مجاهدی تصریح کرد: بنابراین در مدیریت صید ضمنی میگو ، هدف صید میگو برخی ماهیان بزرگ است و بچه ماهیان از تور شناورهای بزرگ خارج می شوند.

مجاهدی ، آغازصید میگو در بوشهر را برای قایق های کوچک در آبهای کم عمق 5 مردادماه اعلام کرد و گفت: از هفتم مردادماه سالجاری نیز مجوز برداشت میگو برای شناورهای بزرگ در آب های عمیق نیز صادر می شود.

** وضعیت بهره برداری دریای خزر مناسب نیست

وی وضعیت بهره برداری ماهیان در دریای خزر را نامناسب دانست و گفت: سال گذشته حدود 40 هزار تن مجموع بهره برداری ما از دریای خزر بوده زیرا صید ماهیان خاویاری از سبد صید تجاری ایران خارج شده است.

به گفته معاون صید و بنادر ماهیگری سازمان شیلات ایران ، سال گذشته حدود 23 هزار تن ماهی کیلکا و بیش از 16 هزار تن ماهی استخوانی شامل ماهیان سفید ، کفال و کپور از دریای خزر صید شده است.

وی معتقد است؛ برای بهبود وضعیت ذخایر ماهیان دریای خزر نیازمند توجه جدی هستیم ، متاسفانه رودخانه های ما هم اکنون شرایط مناسب برای تامین و بازسازی ذخایر ماهیان به صورت طبیعی را ندارند ، بنابراین این سازمان مولدین را صید و با بدست آوری لارو و بچه ماهی در کارگاه های بازسازی ذخایر ، در نهایت بچه ماهی ها را به دریا رهاسازی می کند.

مجاهدی اظهار داشت: سال گذشته برای استفاده از ظرفیت رودخانه ها ، سازمان شیلات ایران با همکاری جامعه ، اتحادیه ها و تعاونی های صیادی 13 رودخانه را تحت پوشش این طرح قرار دادند تا با مدیریت رودخانه ها صید مولدین ، تکثیر و رهاسازی به خوبی انجام شود.

** رهاسازی سالانه 500 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری و استخوانی

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران درخصوص وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر گفت: با وجود ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری توسط سران پنج کشور حاشیه دریای خزر طی پنج سال گذشته ، ایران تلاش کرده با ممنوعیت صید در بازسازی این ذخایر بکوشد اما این مهم به همکاری و هماهنگی پنج کشور نیاز دارد و عملیات یک سویه از سوی ایران مفید نخواهد بود.

وی اضافه کرد: گونه تاس ماهیان در کرانه ساحل جنوبی دریای خزر زندگی می کنند درهمین راستا ایران برنامه حفظ و بازسازی این گونه را به همراه دیگر گونه های ماهیان خاویاری در دستور کار دارد.

به گفته مجاهدی ، در بین ماهیان خاویاری دریای خزر گونه تاس ماهیان بین 6 تا 7 سال به بلوغ می رسند اما برخی گونه ها از جمله فیل ماهیان بین 14 تا 15 سال زمان می برد تا به بلوغ و تخم ریزی برسند.

وی گفت: در راستای حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر ، طی سالهای اخیر سالانه بین 300 تا 500 میلیون بچه ماهی خاویاری و استخوانی به دریای خزر رها سازی می شود.

وی تاکید کرد: بنابراین در راستای توافق پنج کشور حاشیه خلیج فارس نیاز است تا کارگروه های مشترکی برای فرایند حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری تشکیل شود که امیدواریم مراحل نهایی شدن آن هرچه سریعتر در مجلس شورای اسلامی کشورمان تصویب شود.

** یک فروند شناور ایرانی در توقیف است

وی گفت: سال گذشته 3 فروند شناور صیادی ایران در محدوده خلیج فارس توقیف شدند که اواخر هفته گذشته مشکل دو فروند شناور حل شد و در حال برگشت هستند اما همچنان یک فروند شناور صیادی ایران توقیف است.

به گفته وی ، توقیف و دزدیدن شناورهای صیادی از 6 تا 7 سال گذشته در محدوده اقیانوس هند و آبهای سومالی آغاز شد و این موضوع گسترش یافت ، البته طی 4 سال گذشته این فرایند با تشدید کنترل های مرزی و توافقات مرزی دریایی روند رو به کاهش به خود گرفته است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد: سال گذشته 18 فروند شناور خارجی صیادی نیز در آبهای ایران توقیف شد که نسبت به سال ماقبل خود 42 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: ایران در برداشت ماهیان از بین هشت کشور عربی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان از موقعیت ممتازتری برخوردار است چرا که مجموع صید هشت کشور عربی به میزان صید ایران در این آب ها نمی رسد.

وی تعداد ناوگان ایران در آب های خلیج فارس را 11 هزار فروند شناور صیادی برشمرد و گفت: برای مدیریت ناوگان ، برنامه نصب سامانه کنترلی را داشته ایم که شناورها موظف به نصب این سامانه شده اند.

وی اضافه کرد: در این سامانه ، سیستم آفلاین برای شناورها در مسیرهای نزدیک و سیستم آنلاین برای مسیرهای بین المللی درنظر گرفته شده که به دلیل اعمال تحریم ها علیه ایران نتوانستیم تمام شناورها را به سیستم آنلاین مجهز کنیم اما امیدواریم در پساتحریم ها بتوانیم به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم.

مجاهدی ادامه داد: حدود 800 فروند شناور ما در آبهای بین المللی عملیات صید را برعهده دارند که برای پایش آنان نیاز است تا به هرچه سریعتر به سیستم کنترلی آنلاین مجهز شوند.



ایرنا