سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال ۱۴۰۱ چهاربرابر سال 99 پیش بینی شد

  • 1400/12/02
  • 490 بازدید

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد که مبارزه با ملخ صحرایی برای سال ۱۴۰۱ در سطحی افزون بر ۸۰ هزار هکتار باشد که چهار برابر سال ۹۹ است.

 به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «سعید معین نمینی» مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، از حمله احتمالی ملخ صحرایی در اوایل و اواسط فروردین‌ ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: با احتمال بیش از ۵۰ درصد شاهد حمله ملخ صحرایی به کشورمان خواهیم بود.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن اطمینان از مبارزه به ‌موقع و کافی در زمان حمله ملخ صحرایی، افزود: برای امسال در سطح ۱۹ هزار و سه هکتار مبارزه با ملخ صحرایی انجام شد و اجازه ورود این آفت به مزارع و باغ‌ها داده نشد.

معین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود مبارزه با ملخ صحرایی برای سال آینده در سطحی بیش از ۸۰ هزار هکتار باشد، تصریح‌کرد: براساس شعار سازمان خواروبار جهانی، «اگر احتمال پنج درصدی حمله ملخ صحرایی وجود داشته باشد باید ۱۰۰ درصد آمادگی برای آن تدارک دیده شود.»

وی یادآور شد: در ماه پایانی حضور دولت قبل، ۵۰ میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ صحرایی تصویب شد و در مهر ماه ۱۰ میلیارد از آن تخصیص‌ یافت که در استان‌ها برای آمادگی مبارزه و تجهیز امکانات تقسیم شد.

به گفته مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، درخواست کرده‌ایم که ۴۰ میلیارد باقی‌مانده در اسفند ماه تخصیص داده شود تا آمادگی لازم در این زمینه به وجود آید.

وی درباره استان‌های درگیر با آفت ملخ صحرایی در سال آینده، گفت: همه استان هرمزگان، قسمتی از بوشهر تا دیر و بردخون و سواحل سیستان و بلوچستان، خط اول دفاعی ما به شمار می‌رود.

معین ادامه‌داد: در مرحله بعدی مبارزه در جنوب استان فارس (لامز و لار)، جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) و قسمت‌های مرکزی سیستان و بلوچستان (ایرانشهر و سرباز) انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، در صورتی‌ که سیکلون زیادی را شاهد باشیم حجم ملخ‌ها افزایش می‌یابد و همه استان خوزستان، فارس و بوشهر را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به همکاری ستاد بحران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بحث مبارزه با ملخ صحرایی، افزود: همانند سال‌های گذشته مبارزه با این آفت انجام می‌شود و اجازه ورود ملخ صحرایی به باغات و مزارع داده نخواهد شد.



خبرگزاری مهر