پسته‌زرندیه مسافر ناشناس سفرهای دور دنیا!

  • 1394/05/05
  • 867 بازدید

زرندیه رکورددار تولید پسته ارگانیک در واحد سطح در کشور می باشد

این شهرستان با چهار هزار و 150 کیلومتر مربع وسعت و نزدیک به 60 هزار نفر جمعیت ، سومین شهرستان استان از نظر وسعت و پنجمین شهرستان از نظر جمعیت است.

شهرستان زرندیه علاوه بر برخورداری از ویژگی صنعتی بودن و فعالیت بیش از 200 واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی مامونیه ، پرندک و زاویه به عنوان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی در استان مرکزی دارای 13 هزار و 500 هکتار باغ شامل پسته ، انگور ، بادام ، سیب ، هلو و دیگر میوه‌هاست و از مجموع 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان حدود 42 هزار هکتار آن زیر کشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- این منطقه استراتژیک استان مرکزی به دلیل کیفیت بالای محصول و زودرسی محصولات باغی ، جایگاه ویژه‌ای در بازار مصرف استان و بویژه استان‌های همجوار پیدا کرده است.

از دیگر سوی زرندیه به عنوان پیشانی استان مرکزی یکی از قطب‌های تولید پسته مرغوب کشور است که به دلیل نزدیکی به پایتخت و فرودگاه امام خمینی(ره) موقعیت ویژه‌ای را در حوزه تولید و صادرات این محصول به خود اختصاص داده است ، اما این محصول تا زمانی که از زرندیه و با برند این شهرستان صادر نشود ، همچنان با برند عاریه‌ای کرمان راهی سفرهای دور دنیا خواهد بود.

تولید سالانه 10 هزار تن پسته در زرندیه

به گفته مدیر جهاد کشاورزی زرندیه ، سالانه ۱۰ هزار تن پسته از سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات بارده شهرستان برداشت می‌شود.

"احمد قره‌بیگلو" افزود: استان مرکزی با ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته رتبه ششم را در سطح کشور به خود اختصاص داده و نزدیک به 80 درصد پسته استان در این شهرستان تولید می‌شود و احمدآقایی ، فندوقی ، اکبری و کله قوچی از مهمترین ارقام پسته تولیدی زرندیه به شمار می‌رود.

وی تولید پسته ارگانیک را از ویژگی‌های این شهرستان بیان کرد و افزود: پسته ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت ، جمع‏آوری و بسته‌بندی آن از سم یا کود شیمیایی استفاده نشده باشد.

پسته زرندیه در عنفوان جوانی

به گزارش ایسنا ، رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی نیز گفت: از حدود هفت هزار هکتار باغ پسته در زرندیه بیش از پنج هزار هکتار آن در منطقه "سلطان احمدلو" واقع شده و از این طریق زمینه اشتغال حدود سه هزار نفر در منطقه فراهم شده است.

محمود بارانی ، مهمترین ویژگی باغات پسته زرندیه را جوان بودن درختان آن دانست و افزود: درختان باغات پسته این شهرستان با طول عمر حدود 20 سال جوان بوده و مثمرثمر هستند و چنین ویژگی در کشور بی‌نظیر است.

به گفته وی ، محصول پسته در درختان با سن بالاتر در طول دوران زندگی ، سالی با عنوان سال "آور" و سالی با عنوان "نیاور" را سپری می‌کنند ، اما این موضوع در درختان جوان این منطقه کمتر صدق می‌کند.

وی اوج باردهی درختان پسته را بین 20 تا 40 سال دانست و افزود: پیش بینی می‌کنیم امسال نسبت به سال گذشته تا 20 درصد افزایش برداشت داشته باشیم.

به گفته وی ، پسته تولیدی در دشت سلطان احمدلو زرندیه در سطح 5 هزار و 300 هکتار با کیفیت بالا تولید و به اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و به سبب کیفیت مطلوب پسته زرندیه کشورهای اروپایی به صورت جدی متقاضی خرید پسته ارگانیک این شهرستان هستند.

بارانی با بیان اینکه زرندیه استعداد فوق‌العاده‌ای در تولید پسته مرغوب کشور به لحاظ شرایط اقلیمی خاص خود دارد ، تصریح کرد: پسته تولیدی زرندیه توانسته است عملکرد بهتری نسبت به سایر نقاط کشور داشته باشد.

وی افتتاح پروژه آبیاری قطره‌ای در باغ پسته 100 هکتاری این شهرستان با حضور وزرای نیرو و جهادکشاورزی در تیرماه سال گذشته را اقدامی موثر در مصرف بهینه آب در این منطقه از کشور که با مشکل کم‌آبی روبروست ، دانست و افزود: در آبیاری‌های سنتی درخت مورد نظر هر 45 روز یکبار مورد آبیاری قرار می‌گیرد و این مسئله در فصل تابستان به درخت آسیب رسانده و به نوعی درخت را دچار شوک می‌کند و این امر در نهایت به تولید پسته نامرغوب منتهی می‌شود.

به گفته وی ، در آبیاری نوین ، درخت در هر 15روز یک‌بار آبیاری می‌شود و با توجه به جلوگیری از ورود شوک به درخت ، پسته تولیدی نیز از لحاظ کیفیت و نوع مرغوبیت ، در رده بالاتری قرار می‌گیرد.

بارانی تصریح کرد: برای حفظ باغات و همچنین صرفه‌جویی در میزان آب مصرفی در زمین‌های کشاورزی ، روش آبیاری نوین در باغ‌های پسته ایجاد شده است. این پروژه از سال 90 تا 93 انجام شده و توانسته به ازای هر کیلوگرم پسته تولیدی ، 10 دلار ارزآوری داشته باشد.

زرندیه در انتظار تکمیل پایانه صادرات پسته

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی پسته‌کاران شهرستان زرندیه گفت: اصلی‌ترین مشکل پسته‌کاران نبود پایانه صادراتی این محصول است.

وی بیان کرد: ساخت پایانه پسته زرندیه از سال 86 در زمینی به مساحت 17 هکتار با سرمایه‌گذاری جمعی از پسته‌کاران این شهرستان آغاز شده و مراحل تکمیلی را سپری می‌کند.

به گفته وی ، پایانه پسته زرندیه دارای سالن‌های اداری ، انبار فنی ، سردخانه نگهداری از محصولات ، پایگاه هواشناسی ، مرکز جمع‌آوری و بسته‌بندی پسته ، خط ترمینال ، آزمایشگاه تجزیه آب و خاک و مرکز خدمات مکانیزاسیون است.

بارانی با بیان اینکه با نبود پایانه صادراتی پسته زرندیه ، محصول تولیدی این شهرستان با برند سایر نقاط کشور صادر می‌شود ، افزود: هم اکنون بدلیل نبود این پایانه ، پسته تولیدی این شهرستان به استان کرمان و شهرهای دیگر ارسال می‌شود که انتقال آن به سایر استان‌های کشور علاوه بر افزایش هزینه‌ها با مشکلاتی نیز همراه است.

این تولیدکننده موفق پسته در کشور گفت: بهره‌برداری از این پایانه صادراتی می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها ، نقش موثری در ایجاد اشتغال منطقه ایفا کند ، و پسته این شهرستان در آینده نزدیک بطور مستقیم و با برند زرندیه به دیگر کشورها صادر شود.

وی ‌افزود: امیدواریم شاهد بهره‌برداری کامل از پایانه پسته زرندیه تا پایان برداشت این محصول در سال جاری که اواخر مهرماه است باشیم و با تجهیز گمرک و آزمایشگاه تخصصی ، پسته این منطقه با برند زرندیه به جهان عرضه شود و لازمه آن تخصیص اعتبارات دولتی به تعاونی پسته‌کاران به منظور تامین هزینه‌های تکمیلی آن است.

زرندیه رکورددار تولید پسته ارگانیک در واحد سطح

به گزارش ایسنا ، رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز چندی پیش در نشستی با پسته‌کاران و کشاورزان زرندیه ، با بیان اینکه میانگین تولید پسته ارگانیک در هر هکتار از باغات کشور 870 کیلوگرم است ، افزود: این شهرستان به صورت میانگین با تولید هزار و 500 کیلوگرم پسته ارگانیک در واحد سطح رتبه نخست را در میزان تولید و سطح زیر کشت به خود اختصاص داده است.‌

"علی بابایی" تکمیل پایانه صادرات پسته شهرستان را نیازمند 50 میلیارد ریال اعتبار دانست.

وی با بیان اینکه سال گذشته 211 هکتار از باغات این شهرستان زیر کشت پسته قرار داشته است ، اضافه کرد: در سال‌جاری این میزان به 350 هکتار افزایش یافته و تکمیل این پایانه ، نقش موثری در ارزآوری و رشد اقتصادی منطقه خواهد داشت.

بابایی با بیان اینکه احداث مرحله نخست این پایانه تاکنون با صرف 10 میلیارد ریال هزینه انجام شده است ، اضافه کرد: پایانه صادرات پسته زرندیه هم‌اکنون با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.



ایسنا