روغن تفاله زیتون به دلیل احتمال فساد مصرف انسانی نداشته و عوارض دارد

  • 1394/05/10
  • 805 بازدید

معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: توزیع و مصرف خوراکی روغن زیتون ( پومیس) تحت هر نام تجاری ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد جدی با عوامل آن خواهد شد که در این زمینه اطلاع رسانی نیز شده است.

دکتر سهیل اسکندری ، معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدونا " گفت: با توجه به گزارش های واصله از سطح عرضه و همچنین مکاتبه انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون در خصوص توزیع غیرمجاز روغن تفاله زیتون (پومیس POMACE) برای مصارف غذایی ، این روغن بر اساس ضوابط این سازمان و استاندارد ملی روغن زیتون به شماره 1446 از دامنه مصرف انسانی خارج است.

وی گفت: سازمان غذا و دارو تاکنون جهت این نوع روغن زیتون برای هیچ واردکننده ای مجوز ورود و ترخیص صادر نکرده است.

دکتر اسکندری در ادامه افزود: توزیع و مصرف خوراکی روغن زیتون ( پومیس) تحت هر نام تجاری ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد جدی با عوامل آن خواهد شد که در این زمینه اطلاع رسانی نیز شده است.

وی اظهار داشت: این نوع روغن که از تفاله زیتون و با فرآیند حرارتی و با استفاده از حلال های شیمیایی استخراج می شود به دلیل کیفیت نامطلوب و احتمال فساد و همینطور وجود باقیمانده حلال ها قابلیت مصرف انسانی نداشته و عوارضی نیز می تواند داشته باشد.

معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پایان از عموم شهروندان خواست تا در صورت مشاهده این نوع روغن آن را به نزدیک ترین معاونت غذا و دارو و یا سازمان غذا و دارو اطلاع دهند تا نسبت به جمع اوری و برخورد اقدامات لازم صورت گیرد.



ایفدونا