مردم لبنیات گران نمی‌خرند ؛ دولت راهکار دیگری اتخاذ کند

  • 1394/05/10
  • 710 بازدید

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گفت: افزایش قیمت لبنیات به این صنعت ، دامداران ، مصرف کنندگان و حتی به کشاورزانی که تولید نهاده و خوراک دام را انجام می دهند ، زیان می رساند.

محمدرضا اسماعیلی در گفتگو با مهر در واکنش به پیشنهاد اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت از نوشابه‌ مالیات بگیرد و این مالیات را به صورت یارانه به شیر و لبنیات اختصاص دهد ، اظهارداشت: اخذ مالیات از نوشیدنی های مضر برای سلامتی و اختصاص آن به لبنیات که لازمه زندگی افراد و سلامتی آنهاست ، اتفاق بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه در اکثر نقاط جهان چنین کاری انجام می شود ، گفت: در بیشتر کشورهای دنیا ، اعلام می‌کنند نوشابه نباید کمتر از یک قیمت مشخص به فروش برسد و در مقابل قیمت شیر هم نباید از یک عدد مشخص بالاتر باشد. اسماعیلی تصریح کرد: اگر این کار در کشور انجام شود به سلامت مردم و جامعه کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به دستور اخیر دولت در مورد شیرخام و مکلف کردن سازمان حمایت به اجرای مصوبه خرید شیرخام با نرخ ۱۴۴۰ تومان ، گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که با هرگونه افزایش قیمت لبنیات با توجه به توان خرید مردم مخالف هستیم ، چراکه بالا بردن قیمت این محصولات در شرایط فعلی مساوی با کاهش خرید آنها توسط مردم است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت لبنیات به این صنعت ، دامداران ، مصرف کنندگان و حتی به کشاورزانی که تولید نهاده و خوراک دام را انجام می دهند ، زیان می رساند ، اضافه کرد: باید راهکار دیگری غیر از گران کردن لبنیات ، برای جلوگیری از زیان کارخانجات ، دامداران و کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی ، صنعت لبنیات را صنعتی پرخطر خواند و اظهارداشت: محصولات لبنی ، محصولاتی فسادپذیر هستند و مسئولان باید راهکاری اتخاذ کنند که این صنعت نابود نشود.

اسماعیلی افزود: مردم برای خرید محصولات ، نگاه به جیب خود می اندازند و در مرحله اول ترجیح می دهند ضروریات زندگی شان را تامین کنند ، ضمن اینکه اگر پول کافی نداشته باشند از خرید محصولاتی مانند لبنیات چشم پوشی می کنند.

وی با بیان اینکه اکثر کارخانجات لبنی راکد یا نیمه راکد هستند ، اضافه کرد: کارخانجات راکد افزایش زیادی داشته اند و به بدنه صنایع کوچک آسیب جدی وارد شده است.



مهر