حمایت از واردکنندگان ، چای ایرانی را به خاک سیاه نشاند

  • 1394/05/10
  • 828 بازدید

یکی از تولیدکنندگان چای ارگانیک مدعی است که حمایت از واردکنندگان چای ، طی دهه‌های اخیر و بی‌توجهی به تولید داخل که سبب شد حدود 100 هزار تن چای ایرانی به کمترین قیمت‌ ممکن صادر شود ، بازار چای ایرانی را برهم زد و این محصول را به خاک سیاه نشاند.

زوبین امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ، ‌ اظهار کرد: چای ایرانی یکی از بهترین چای‌های موجود در جهان از نظر طعم ، رنگ و بو است اما به دلیل اینکه این محصول نسبت به چای‌های وارداتی دیرتر دم می‌کشد ، مردم کمتر به مصرف آن تمایل دارند. این در حالی است که براساس تحقیقات انجام شده بین‌المللی چای باید بین 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.

وی افزود: پیش از انقلاب ایران 30 میلیون نفر جمعیت داشت و تولید چای خشک نیز حدود 60 هزار تن بود و امروز با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر حدود 20 هزار تن چای تولید می‌کنیم که تولید این محصول در سال گذشته به دلیل خشکی و سوختگی باغات به حدود 15 هزار تن کاهش یافت.

این تولیدکننده چای خاطرنشان کرد: طی دهه‌های اخیر و از زمانی که سیاست‌های کشور برای واردات چای تغییر کرد و واردکنندگان این محصول مورد حمایت قرار گرفتند ، هدف برخی این شد که صنعت چای در کشور را از پا بیندازند و همین شد که چای ایرانی به خاک سیاه نشست.

امیری ادامه داد: نتیجه این حمایت از واردکنندگان این شد که تولید حدود 100 هزار تن چای که حاصل دسترنج چندین ساله چایکاران است ، روی دستشان ماند و در انبارها ماند و نهایتا در دهه 80 این محصول به جای تبدیل شدن به کمپوست ، به نام چای ایرانی و با کمترین قیمت به کشورها فروخته شد و بازار چای ایرانی را بد نام کرد.

وی گفت: چای سنواتی ایرانی که قابلیت مصرف نداشت و به کشورهای دیگر صادر شده بود ، در کشورهای دیگر با اضافه شدن رنگ و اسانس به بازارهای دنیا عرضه و از این طریق حیثیت چای ایرانی زیر سوال رفت.

این تولیدکننده چای اظهار کرد: با تولید چای ارگانیک ضمن حفاظت از سلامت مردم و محیط زیست ، می‌توان از حیثیت از دست رفته چای ایرانی دفاع کرد و به جهانیان ثابت کرد که این محصول ایرانی یکی از بهترین چای‌های تولید شده در جهان است



ایسنا