جهاد کشاورزی به داد صنعت زنبورداری برسد

  • 1394/05/10
  • 814 بازدید

در واقع هدف ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه عسل در راستای حمایت از تولیدکنندگان و عرضه عسل باکیفیت به دور از قیمت‌های نجومی به مصرف‌کنندگان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، حدود 81 میلیون کندو در دنیا وجود دارد که سالانه تقریبا یک میلیون و 650 هزار واحد عسل تولید می‌کند و عواملی اعم از خشکسالی ، ریزگردها و بیماری و آفت زنبورستان‌ها در کاهش میزان برداشت تأثیرگذار بوده به گونه‌ای که در دنیا حداقل برداشت بین 22 الی 25 کیلوگرم است که متأسفانه در کشور ما میانگین برداشت در بهترین شرایط 11 کیلو و در شرایط عادی بیشترین میزان برداشت بین سه تا 5 کیلوگرم است.

بنابراین گزارش طبق آمار ایران در دنیا از نظر تولید عسل رتبه هشتم در جهان را دارد چنانچه سال گذشته حدود 5 هزار و 37 تن عسل به ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شده است. از سویی با توجه به تبلیغات فراوان میزان مصرف سرانه عسل در جهان تقریبا شش برابر مصرف کشور ما است.

تنها راه تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی انجام آزمایش است زیرا با بو ، مزه و رنگ نمی‌توان آن را تشخیص داد به همین خاطر اتحادیه زنبورداران ایران زمین در راستای حمایت از زنبورداران و اطمینان خاطر مردم از محصولات به زودی در تهران چند فروشگاه تعاونی برای عرضه عسل مرغوب و طبیعی تأسیس می‌کند.

شایان ذکراست؛ این فروشگاه‌ها در حال حاضر در قم ، البرز ، خراسان و قزوین دایر هستند.

درهمین راستا عفت رئیسی سرحدی رئیس اتحادیه زنبورداران کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، در این خصوص اظهار داشت طبق آمار صنعت زنبور عسل با توجه به 74 هزار زنبوردار و 6 هزار و 700 کندو ، ‌ وزارت جهاد بودجه قابل توجهی به این صنعت اختصاص نداده است.

وی در خصوص کاهش برداشت خاطرنشان کرد: خشکسالی‌‌های 10 سال اخیر ، ریزگردها ، نداشتن بودجه ، بیماری و آفت زنبورستان‌ها به سبب گرانی دارو و بی‌توجهی دستگاه‌های مربوطه بر زنبورستان‌های کشور سایه انداخته و مشکلاتی از قبیل کاهش میانگین برداشت برای زنبورداران به وجود آورده است.

رئیسی با اشاره به ایجاد فروشگاه عرضه عسل گفت: در واقع هدف از ایجاد و راه‌اندازی این فروشگاه در راستای حمایت از تولیدکنندگان و عرضه عسل باکیفیت به دور از قیمت‌های نجومی به مصرف‌کنندگان است که اگر در این زمینه دولت تنظیم بازار کند وضعیت بهتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش؛ ایجاد فروشگاه عرضه عسل می‌تواند در عرضه عسل باکیفیت و به دور از قیمت‌های نجومی به مصرف‌کنندگان کمک کند و از طرفی توجه دستگاه‌های مربوط به آفت و مشکلات زنبورستان‌ها در متوسط میزان برداشت عسل به زنبورداران کمک بسزایی خواهد کرد.



باشگاه خبرنگاران