هزینه واردات رسمی 2 برابر واردات قاچاقی

  • 1394/05/11
  • 511 بازدید

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اعلام کاهش قاچاق دام در سال گذشته ، گفت: در کشور ما قاچاق برای قاچقچی به صرف‌ه است و می‌توان گفت که هزینه واردات رسمی دو برابر واردات قاچاقی است.

حبیب‌الله حقیقی‌ درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا ، اظهار کرد: بخشی‌ از قاچاق دام که در سال 1392 صورت می‌گرفت در سال 1393 به مسیر رسمی خود بازگشت و میزان قاچاق در این حوزه کاهش یافت که یکی از دلایل‌ آن صادرات دام با چارچوب مشخص و ضوابط اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه برآوردهای کلی حاکی از آن است که در سال گذشته میزان قاچاق نسبت به سال 1392 کاهش داشته و حتی در برخی حوزه‌ها توقف رشد قاچاق داشتیم ، افزود: به عنوان مثال واردات رسمی در حوزه موبایل افزایش یافته و رشد قاچاق آن متوقف شده است. در حوزه سوخت نیز با اقداماتی که انجام شده میزان قاچاق کاهش یافته است.

کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک به 4 روز
حقیقی با اشاره به ضرورت تسهیل در امر واردات ، از کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک از 26 روز به چهار روز خبر داد و اظهار کرد: این موضوع با استفاده از سامانه جامع یکپارچه گمرک انجام شد ، چون پیش از این در بعضی مواقع ترخیص کالا بعضا تا 70 روز نیز طول می‌کشید و این در حالی است که به ازای هر روز تاخیر ، هزینه‌ های جانبی واردات افزایش می‌یابد.

حقیقی با اشاره به حوزه مشتقات نفتی نیز گفت: در این بخش در سال گذشته نسبت به سال 1392 حدود 35 درصد رشد صادرات مشتقات نفتی داشتیم که میزان قابل توجهی است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در عین حال بیان کرد: در سال 1392 حدود 8.5 میلیون گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد شد و با توجه به این‌که مصرف سالانه گوشی 10 میلیون است ، می‌توان نتیجه گرفت که حدود 1.5 میلیون گوشی به صورت رسمی وارد کشور شده و بقیه قاچاق بوده که این آمار در سال 1393 کاهش یافته است و واردات رسمی آن افزایش پیدا کرد.

وی با بیان این‌که متاسفانه واردات رسمی هزینه‌بر است ، بر ضرورت کاهش هزینه‌ واردات قانونی تاکید کرد.

قاچاق برای قاچاقچی به صرفه است
حقیقی در عین حال بیان کرد: قاچاق در کشور ما برای قاچاقچی به صرفه است ، چون هزینه‌های مترتب بر واردات رسمی در کشور به گونه‌ای است که انجام کار قاچاق را در کشور به صرفه می‌کند.

او افزود: برای یک وارد‌کننده رسمی ، واردات موبایل به دلیل هزینه های جانبی دیگری که دارد به ازای یک دلار سه هزار تومانی حدود 5000 تا 6000 تومان باید هزینه کند و این در حالی است که این هزینه برای قاچاقچی 3500 تا 4000 تومان تمام می‌شود؛ بنابراین قاچاق به صرفه‌تر است و می‌توان گفت که هزینه واردات رسمی دو برابر واردات قاچاق است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در عین حال بیان کرد: بحثی در زمینه روان‌سازی و تسهیل در امر واردات کالا داریم که مبتنی بر این اصل است که واردات به گونه‌ای نباشد که به تولید داخل صدمه بزند و از طرفی واردات رسمی باید برای وارد‌کننده به صرفه باشد تا به دنبال راهی برای واردات غیررسمی نباشد.



ایسنا