اجرایی شدن طرح کشاورزی قراردادی برنج در استان‌های شمالی کشور

  • 1401/01/22
  • 372 بازدید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای نخستین بار در کشور طرح کشاورزی قراردادی برای محصول برنج در استان‌های شمالی کشور اجرایی شد.

«اسماعیل قادری فر»، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ، در مورد موضوع کشت قراردادی، اظهار داشت: در راستای تحقق تصویب نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی و استراتژیک، برای اولین بار در کشور بعد از ساعت‌ها کار کارشناسی و رایزنی بین نهادهای مختلف، طرح کشاورزی قراردادی برنج پیاده سازی و اجرایی شد.

وی افزود: در کشاورزی قراردادی، بین کشاورز و مباشر که اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی است، قراردادی منعقد می‌شود که براساس آن مباشر موظف است بذر و نهاده‌های کشاورزی ضروری از قبیل کود و سم را بدون هیچ گونه پیش پرداختی و از طریق پشتیبان طرح یعنی شرکت خدمات حمایتی تامین و هزینه آن هنگام تحویل محصول از کشاورز کسر شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: همچنین مباشر بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین صندوق بیمه محصولات کشاورزی و وزارت جهادکشاورزی همه قراردادهای مذکور را تحت پوشش بیمه قرار داده و هزینه آن همانند سایر موارد ابتدا از طرف دولت پرداخت و در پایان از محل دریافت و فروش محصول تسویه می‌شود.

قادری فر با اشاره به استقبال کشاورزان از این طرح، ادامه داد: تاکنون بیش از ۶ هزار و ۳۲۲ هکتار از مزارع برنج استان‌های مازندران، گیلان و گلستان تحت پوشش کشاورزی قراردادی قرار گرفته و بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن انواع اقلام بذر براساس توافق در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۵ هزار و ۸۰۵ تن برنج از محل این طرح برداشت و بخشی از آن جهت تنظیم بازار در اختیار دولت قرار گیرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه راهبری این طرح برعهده معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: سیاست اصلی دولت در کشاورزی قراردادی توجه ویژه به تمامی محصولات استراتژیک کشور است و این سازمان در نظر دارد در آینده نزدیک نسبت به تهیه، تدوین و پیاده سازی طرح های کارشناسی جهت پوشش سایر محصولات در قالب کشاورزی قراردادی اقدام کنند.



خبرگزاری ایرنا