تولید 800 هزارتن گوشت قرمز در سالجاری؛ بهبود ضریب تبدیل غذایی

  • 1394/05/18
  • 720 بازدید

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از بهبود ضریب تبدیل غذایی به 1.9 خبر داد و گفت: امسال تلاش داریم تولید گوشت قرمز کشور را به 801 هزار تن برسانیم ، ضمن آنکه امید می رود در آینده نزدیک در تولید این محصول به خودکفایی برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا؛ حسن رکنی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار ، افزود: سال گذشته 785 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید شد که امسال پیش بینی می شود این رقم به 801 هزار تن برسد. براساس این میزان تولید سرانه مصرف این محصول در ایران 11 کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 90 درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور در داخل و 10 درصد از خارج تامین می شد که سال گذشته رقم واردات به 60 درصد رسید و در نظر داریم روند کاهشی را طی کند.

وی ادامه داد: در همین راستا در افق 5 ساله در نظر داریم با توازن بین واردات و صادرات در تولید گوشت قرمز به خودکفایی برسیم و بتوانیم بخشی از مازاد گوشت قرمز را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

به گفته وی ، در سال 93 ، حدود 40 تن گوشت قرمز به عربستان صادر شد و ما به دنبال تأمین نیاز حجاج ایرانی از طریق صادرات به این کشور هستیم.

وی اظهار داشت: در دولت یازدهم زنجیره تولید طیور به شکل جدی مورد پیگیری قرار گرفت به طوری که موجب کاهش هزینه های تولید و همین امر در بهبود ضریب تبدیل غذایی شد.

وی ضریب تبدیل غذایی مطلوب را 1.6 عنوان کرد و گفت: طی سالهای اخیر ضریب تبدیل غذایی 2.2 بود که در دولت یازدهم این رقم به 1.9 رسیده و تلاش داریم این رقم روند کاهشی را طی کند.


** 10 شرکت زنجیره طیور مجوز دریافت کردند

معاون وزیر جهادکشاورزی درخصوص شرکت های زنجیره تولید ، گفت: امروز زنجیره تولید به شکلی در کشور نهادینه شده که در هر استان یک زنجیره تولید جدید احداث می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر زنجیره تولید خوراک طیور تا مرحله فروش و عرضه مرغ آماده در استان های گلستان ، مازندران ، تهران ، زنجان ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و کردستان ایجاد شده است.

رکنی افزود: در حال حاضر 48 شرکت زنجیره تولید طیور در کشور فعال است که تاکنون حدود 10 شرکت از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و معاونت امور دام مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: زنجیره تولید از خوراک تا مصرف موجب کاهش هزینه های تولید و پائین آمدن سن کشتار می شود که این امر در نهایت شرایط خوبی را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد می کند.


** صادرات بیش از 15 هزار تن گوشت مرغ و 21 هزار تن تخم مرغ

وی با بیان آنکه سال گذشته حدود 150 هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شد ، گفت: طی 3 ماهه اول سالجاری 15 هزارو 600 تن گوشت مرغ و 21 هزار تن تخم مرغ صادر شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی سال گذشته 2 میلیون و 40 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که امسال پیش بینی می شود این رقم به 2 میلیون و 100 هزار تن برسد.

وی سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور را دو برابر مصرف جهانی دانست و افزود: در حال حاضر در دنیا سرانه مصرف گوشت مرغ حدود 12 کیلوگرم است که در ایران این میزان برای هر ایرانی 25 کیلوگرم برآورد شده است.

رکنی میزان تولید تخم مرغ سال گذشته را 925 هزار تن دانست و پیش بینی کرد که امسال رقم تولید این محصول به 950 هزارتن برسد.
وی با بیان آنکه سرانه مصرف جهانی تخم مرغ 9 کیلوگرم است ، گفت: در ایران سرانه مصرف تخم مرغ حدود 11.8 کیلوگرم است.

وی درباره وضعیت تولید شیر خام نیز گفت: میزان تولید شیرخام در سالجاری 9 میلیون و 100 هزار تن برآورد می شود ، ضمن آنکه سال 92 ، حدود 550 هزارتن شیرخام در قالب فرآورده های لبنی صادر شد که این میزان در سال 93 به 650 هزار تن رسید و برنامه ما برای سال جاری افزایش صادرات این محصول است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: اصلاح نژاد و بهینه کردن تولید از برنامه های این معاونت برای کاهش قیمت تمام شده شیرخام و محصولات لبنی است اما این فرآیند زمان بر خواهد بود.

وی درباره تولید عسل در کشور ، گفت: سال گذشته 78 هزار تن عسل در کشور تولید شده که پیش بینی می شود برای سالجاری نیز همین میزان تولید داشته باشیم زیرا تولید عسل کشور متاثر از شرایط اقلیمی و بارندگی است.

وی با بیان آنکه سرانه مصرف عسل کشور 850 گرم است ، اضافه کرد: سال گذشته نیز 5 هزار و 37 تن عسل تولید داخل به کشورهای هدف نیز صادر شده و در نظر داریم امسال رکورد سال گذشته را بشکنیم.

رکنی ادامه داد: سال گذشته حدود 20 هزار رأس دام پروار شده سنگین صادر شد و از ابتدای سال تاکنون این رقم صادرات به 9 هزار و 200 رأس رسیده است.

رکنی درباره افزایش قیمت مواد پروتئینی و مصوبه افزایش 18 قلم کالای اساسی که در هفته های گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد ، گفت: در جریان بخشنامه افزایش قیمت محصولات اساسی نیستم و این از وظایف ستاد تنظیم بازار به شمار می رود ، اما آنچه مسلم است قیمت محصولاتی همچون مرغ ، تخم مرغ ، گوشت قرمز و عسل براساس عرضه و تقاضا تعیین و تنها قیمت خرید شیر خام است که به صورت دستوری و از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین و ابلاغ می شود.

رکنی تاکید کرد: سیاست وزارت جهادکشاورزی براین است که با حمایت از تولیدکنندگان و اقتصادی کردن تولید شرایط را برای استمرار تولید فراهم کند.



ایرنا