آغاز برداشت زود هنگام سیب زمینی از مزارع اردبیل

  • 1401/04/29
  • 478 بازدید

برداشت زود هنگام سیب زمینی از مزارع روستاهای تابعه شهرستان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌ های مهم تولید این محصول آغاز شده است.

 همه ساله برداشت محصول سیب زمینی در استان اردبیل از شهریور ماه آغاز می‌شد ولی امسال علاوه بر جذابیت بازار و بالا بودن نسبی نرخ خرید و فروش سیب زمینی، کشت زود هنگام و فرا رسیدن زمان برداشت نیز موجب شده که زمان برداشت این محصول حداقل یک ماه به جلو بیفتد.

بر اساس مشاهدات میدانی برداشت محصول سیب زمینی در مزارع روستای "نیار" شهرستان اردبیل آغاز شده و محصول برداشت شده روانه بازار مصرف استان شده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، برداشت سیب زمینی اغلب در مزارعی آغاز شده که محصول آنها در اواخر فصل زمستان و به صورت زود هنگام کشت شده است.

احمد شهریار کشت و برداشت زود هنگام محصول سیب زمینی را موجب تعدیل بازار و به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و اظهار کرد: ورود تدریجی محصول به بازار موجب می‌شود که کشاورزان محصول خود را به قیمت مناسبت‌تری بفروشند و خریداران نیز با قیمت‌های پایین‌‎تری سیب زمینی را تهیه کنند.

وی افزود: در سال‌های گذشته به علت برداشت همزمان سیب زمینی در محدوده زمانی چند هفته در همه نقاط استان اردبیل و افزایش عرضه، قیمت این محصول به شدت افت می‌کرد و کشاورزان متضرر می‌شدند ولی با کاشت و برداشت زود هنگام، بازار خرید و فروش سیب زمینی در اردبیل تعدیل می‌شود.

وی از کشت محصول سیب زمینی در بیش از ۲۰ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر خبر داد و اذعان داشت: پیش‌بینی می شود که از این میزان سطح زیر کشت، ۸۱۴ هزار تن محصول سیب زمینی در سال زراعی جاری تولید و روانه بازار شود.

 ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا و مابقی از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۴۰ تن است.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهمترین قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.



خبرگزاری ایرنا