دستگاه کنترل اقلیم هوشمند ویژه گلخانه‌ها در کشور تولید شد

  • 1401/05/30
  • 330 بازدید

مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر از تولید داخلی نخستین دستگاه کنترل اقلیم آبیاری ویژه گلخانه‌ها خبر داد و گفت: قیمت این دستگاه تولید داخل یک‌ سوم مشابه خارجی است و تا یک ماه آینده وارد بازار می‌شود.

زینب مهربخش مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد:‌ برای نخستین بار در کشور چنین دستگاهی با این کیفیت ساخته شده که نسبت به انواع خارجی یک‌سوم قیمت است و تحول بزرگی را در بخش کشاورزی از نظر افزایش عملکرد ایجاد خواهد کرد.

مهر بخش بیان کرد: پیش از این دستگاه مذکور از کشورهای خارجی با قیمت‌های بسیار گران تامین و وارد کشور می‌شد، اما اکنون با ساخت انبوه این دستگاه از واردات بی‌نیاز خواهیم شد.

وی با بیان اینکه استفاده از این دستگاه در گلخانه‌ها موجب بهینه‌سازی مصرف و افزایش چند برابری تولید می‌شود، اظهار کرد: این دستگاه می‌تواند میزان مصرف آب، کود، رطوبت، تغذیه و هر آنچه که موردنیاز گیاه است، را به‌ صورت هوشمند تنظیم و این اطلاعات را در اختیار تولیدکنندگان و بهره‌برداران قرار دهد.

مهربخش با بیان اینکه مکانیزاسیون مهم‌ترین عامل در افزایش توسعه کشاورزی است، افزود: مجموعه دولتی مسئولیت دارد برای افزایش بهره‌وری در تولید و مکانیزاسیون کمک‌رسانی کند.

مقام مسئول گفت: در سال ۹۷ و با اعمال تشدید تحریم‌ها واردات و تولید تجهیزات موردنیاز بخش مکانیزاسیون کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفت، اما اکنون با تحقیق و توسعه و همکاری شرکت‌های دانش بنیان و حضور مهندسان و متخصصان ایرانی بخشی از این دستگاه‌های مورد نیاز تولید از جمله جوجه‌کشی و تجهیزات مربوط به سالن‌های پرورش در داخل کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر درباره سهل‌ انگاری‌های صورت گرفته برای بخش مکانیزاسیون در دولت‌های گذشته، یاد آور شد: بخش مکانیزاسیون کوثر در پایان دولت بر اساس گزارش بازرسان، منفی ۱۰ میلیارد تومان گردش و ۱۴ میلیارد تومان بدهی سررسید شده مالیاتی و عدم توان تولید و عرضه تعهدات دستگاه‌ها و تجهیزات مکانیزاسیون داشت.



خبرگزاری ایرنا