اصفهان رتبه نخست تولید تخم مرغ در کشور

  • 1401/07/17
  • 484 بازدید

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: رقابت و مارکتینگ (بازاریابی) برای صادرات محصول تخم مرغ نیازمند حمایت دولت با ارائه مشوق‌های صادراتی است.

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان، در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی تخم مرغ برگزار شد، با اشاره به اینکه جایگزینی ارز نیمایی هزینه‌های تولید تخم مرغ را افزایش داده و این شرایط، صادرات را دشوار می‌کند، بیان کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم با کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و کیفیت محصول، اصلاح بسته‌بندی و مارکتینگ (بازاریابی) تخم مرغ این شرایط تسهیل شود هر چند رقابت و صادرات این محصول به حمایت‌های دولتی و مشوق‌های صادراتی نیاز دارد.

مقام مسئول، با اشاره به اینکه تخم مرغ اصفهان از طریق خط هوایی و حمل و نقل زمینی به کشورهایی حاشیه خلیج فارس، عمان و افغانستان صادر می‌شود، گفت: مجوز صادرات این محصول توسط اتحادیه و به صورت مقطعی داده می‌شود که سالانه برای صادرات پنج هزار تن تخم مرغ از اصفهان مجوز می‌دهند.

۲ هزار تن تخم مرغ از اصفهان به خارج صادر شد


ایراندوست، با بیان اینکه طی یک ماه اخیر بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن تخم مرغ از استان به خارج از کشور صادر شده، عنوان کرد: با توجه به میزان تولید امسال که مازاد بر تقاضا است بعید نیست که سقف صادرات پنج هزار تن تخم مرغ تا پایان سال تکمیل شود هر چند در حال حاضر مصرف داخلی به نسبت افزایش یافته و در این شرایط شاید توجیه صادرات بیش از این وجود نداشته باشد.

وی اذعان داشت : استان اصفهان با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع محصولات دام و طیور رتبه نخست کشور را دارد، اضافه کرد: سهم تولیدات دام و طیور این استان به ۱۴.۲ درصد در کشور می‌رسد.

مقام مسئول با اشاره به وجود ۲۰۷ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در سطح استان، اظهار کرد: این واحدها ظرفیت تولید ۱۵ میلیون قطعه جوجه را دارند و این استان با تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن تخم مرغ رتبه اول کشور در تولید این محصول است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد، اصفهان و شاهین شهر و میمه به ترتیب در رده اول تا سوم تولید تخم مرغ در استان بشمار می‌روند، گفت: بر اساس ارزیابی تیم‌های ممیزی، امروز واحدهای پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار استان اصفهان در بالاترین سطح کیفیت و شرایط بهداشتی قرار دارند.

ایراندوست با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ واحد پرورش مرغ تخم گذار در استان اصفهان ظرفیت جوجه‌ریزی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه را دارند، گفت: از هفت نمایندگی شرکت سیمرغ، ۲ نمایندگی این شرکت در استان و در شهرستان‌های فلاورجان و اصفهان فعال است

و بیش از ۲ برابر نیاز استان تولید تخم مرغ داریم و اصفهان رکورد تولید روزانه ۴۵۰ تن تخم مرغ را دارد.

 




خبرگزاری مهر