افزوده شدن سالانه ۱۰ درصد به سطح زیر کشت پسته ساوه

  • 1401/07/17
  • 372 بازدید

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: شرایط اقلیمی و استعداد بالای این شهرستان در تولید محصول پسته موجب شده است که سالانه ۱۰ درصد به سطح زیر کشت پسته ساوه افزوده شود.

محمود رضا خلیلی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پسته در شهرستان ساوه حدود ۳۳۰۰ هزار هکتار است بیان کرد: از این میزان ۲۲۰۰ هکتار بارور و ۱۱۰۰ هکتار غیر باور است و براساس بررسی‌های بعمل آمده عملکرد پسته امسال در سالی که سال آور پسته به شمار می‌رود حدود ۱۳۰۰ کیلو در هر هکتار نسبت به سال قبل افزایش دارد.

مقام مسئول، با بیان اینکه ارقام پسته ساوه شامل احمدآقایی، کله قوچی، فندقی و اکبری است، تصریح کرد: به دلیل جوان بودن درختان پسته عملکرد باغات روز به روز بهتر شده و به شرایط اقتصادی مطلوبی دست می‌یابند و با گذشت زمان میزان تولید این محصول استراتژیک روند افزایشی به خود می‌گیرد.

خلیلی، با اشاره به اینکه محصول پسته با آفات متعددی عجین است، یادآور شد: نگهداری از باغات پسته نیازمند مدیریت صحیح و سمپاشی به موقع است. در سال جاری آفت پسیل پسته که از گروه آفات درجه یک پسته است بیشتر از سال های قبل بود. البته این آفت در تمام مناطق پسته‌کاری کشور گسترش دارد که سالانه در صورت کنترل نکردن آفت خسارت جبران ناپذیری به بار می‌آید و موجب ریزش برگ درختان و اثرات منفی در سال های آینده می شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰ درصد به سطح زیر کشت باغات پسته افزوده می‌شود، عنوان کرد: با توسعه باغات پسته طبیعی است که بخشی از اراضی زراعی و باغات انار شهرستان به باغ پسته تغییر کاربری می‌دهند که در حال حاضر در منطقه دشت لوئین ساوه شاهد تغییر اراضی زراعی و باغات انار به باغ پسته هستیم.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه تاکید کرد: پسته یک محصول صادراتی به شمار می‌رود و به دلیل صرفه اقتصادی و ارزآوری بالا انگیزه باغداران برای ایجاد و افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک با وجود زمان بر بودن به ثمر نشستن باغات دو چندان شده است.

خلیلی به برخی مشکلات موجود بین پسته کاران شهرستان ساوه نیز اشاره کرد و گفت: کمبود منابع آبی و شوری آب از جمله مشکلات مهم پسته کاران به شمار می‌رود گرچه محصول پسته به کم آبی و شوری آب مقاوم است اما در مجموع شرایط منابع آبی در این شهرستان که جزو کم بارش ترین نقاط استان مرکزی محسوب می‌شود موجب شده که با تنش آبی درگیر باشند.

وی به رابطه مستقیم پسته با صادرات افزود: با توجه به قیمت محصول پسته و مشکلات اقتصادی که در جامعه حاکم شده مصرف خانگی پسته کاهش پیدا کرده و در زمره کالاهایی قرار دارد که در آخرین سبدکالایی خانوارها قرار می‌گیرد. بنابراین تسهیل در صادرات این محصول موجب خواهد شد تا بازار پایداری برای عرضه پسته ایجاد شود.

 


 




خبرگزاری ایسنا