سند الگوی کشت محصولات کشاورزی رونمایی و ابلاغ شد

  • 1401/07/19
  • 237 بازدید

سند الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ رونمایی و ابلاغ شد.

اولین جلسه سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر جهادکشاورزی، نمایندگان مجلس و معاونین وزیر جهادکشاورزی رونمایی و ابلاغ شد.

در این جلسه محمدقربانی معاون وزیر جهادکشاورزی، با بیان اینکه یک وجه از الگوی کشت امنیت غذایی و وجه دیگر انتخاب مصرف کنندگان است، اظهار کرد: این مهم امروز توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد و بازیگران متفاوتی از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نفت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان محیط زیست، وزارت اقتصاد و صدا و سیما دارد که این وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولتی بایستی در کنار بخش خصوصی به تحقق این امر کمک کنند.

وی با بیان این‌که الگوی کشت را بر اساس داده‌های حال حاضر تکمیل کرده‌ایم و برای آینده تلاش می‌کنیم تا این طرح قوی‌تر شود، افزود: از نظرات دانشگاهیان، نخبگان در این طرح استفاده شده و در ادامه مسیر نیز این روند ادامه دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که برای سال آینده حداقل ۴۰ همت برای این طرح نیاز است، اذعان داشت: مدیریت الگوی کشت ملی، فراقوه‌ای و چند وجهی است و نظام هماهنگ ساز را می طلبد.

قربانی گفت: بایستی در ۱۰ تا ۱۱ استان مجری ویژه الگوی کشت داشته باشیم، زیرا این مهم سبب می‌شود تا بتوانیم انتظاراتی را که از الگوی کشت داریم عملیاتی کنیم.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تسهیلات یارانه، یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید، کمک‌های بلاعوض، امتیازات فنی و اعتباری، بیمه و... را به سمت الگوی کشت هدایت خواهیم کرد. همچنین تخفیفات بیمه‌ای بر روی سبد محصولات راهبردی برنامه ‌ریزی شده است و کشاورزانی که محصولات راهبردی مورد تایید در الگوی کشت را بپذیرند شامل این تخفیفات می‌شوند.

معاون وزیر جهادکشاورزی  یادآور شد: همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها در نظر گرفته شده و به ازای افزایش بهره‌وری نیز ۵۰ درصد تخفیف شامل کشاورزان می‌شود.



خبرگزاری ایسنا