اولین محموله دام زنده به کویت صادر شد

  • 1401/07/19
  • 333 بازدید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: صادرات دام سنگین به‌ دلیل تعیین عوارض ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومانی به‌ ازای هر کیلو توجیه اقتصادی ندارد و هنوز صادراتی در این نوع دام انجام نشده است. صادرات حدود ۱۲۰۰ رأس دام زنده سبک به کویت انجام شد.

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، از آغاز صادرات دام زنده خبر داد و بیان کرد: نخستین محموله دام زنده در یکی دو روز گذشته به کشور کویت صادر شد که این محموله شامل حدود ۱۲۰۰ رأس دام سبک روستایی بود.

مقام مسئول، در پاسخ به اینکه آیا دام سنگین نیز صادر شده است یا خیر، افزود: صادرات دام سنگین به دلیل تعیین عوارض ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومانی به ازای هر کیلو توجیه اقتصادی ندارد و هنوز صادراتی در این نوع دام انجام نشده است.

وی گفت: عوارض صادراتی دام سبک هم به ازای هر رأس ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.

رئیس شورای تأمین دام کشور اذعان داشت: حوزه تولید دام در کشور از محدوده مواجهه با مشکلات عبور کرده و به مرحله‌ای رسیده که مسئله اصلی آن حفظ بقا است. تولید برای بقا به نقدینگی فراوانی نیاز دارد که بخشی از آن از طریق بازار داخل (به صورت خرید تضمینی یا خرده‌فروشی) و بخش دیگر باید از طریق صادرات تأمین شود.

پوریان عنوان کرد: درحالی‌که دامداران برای بقا، ناچار به دل بستن به صادرات هستند، شاهد نقص در عملی شدن پروژه‌های تعریف شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در مقاطع پایین‌تر هستیم.

وی افزود: با صادرات دام زنده عملاً می‌توان بخشی از نقدینگی تولیدکنندگان را تأمین کرد به نحوی که از شرایط بحرانی خارج شود، زیرا با صادرات یک رأس دام زنده امکان تولید ۱۵ رأس دام ماده در کشور ایجاد می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور خاطرنشان کرد: تاکنون خرید تضمینی چندانی انجام نشده است، اگر این اقدامات انجام نشود تولیدکنندگان دام بین بقا و خروج از این صنعت یکی را انتخاب خواهند کرد. امروز هزینه تولید دام بسیار بالاست و با این طرح‌های حمایتی و انجام سریع آن می‌توان از بحران عبور کرد، اما متأسفانه صادرات دام در برخی استان‌ها به حاشیه دچار شده که عملاً مشکلات این حوزه را دو برابر کرده است.



خبرگزاری ایمنا