آذربایجان شرقی دومین قطب تولید سیب کشور

  • 1401/07/25
  • 376 بازدید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: باغداران آذربایجان شرقی در تولید سیب درختی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده اند.

محمدباقر بی پروا مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: برداشت سیب درختی از باغ‌های این استان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود ۶۰۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت شود.

وی تصریح کرد: سطح باغ‌های سیب استان حدود ۴۳ هزار هکتار است و آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید رتبه دوم و کیفیت رتبه اول کشور را دارد. و امسال به خاطر بارش‌های بهاری تولید سیب در استان کاهش یافته، ولی به علت کم بار بودن از کیفیت بالایی برخوردار است و سیب بیشترین تولید و زیر کشت محصول باغی استان را به خود اختصاص داده است.

مقام مسئول اذعان داشت: بخش زیادی از سیب تولید شده در استان به کشورهای روسیه، هندوستان، پاکستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و امسال کشور چین نیز به مشتریان سیب ایران و آذربایجان شرقی اضافه شده است.

بی پروا عنوان کرد: بخشی از سیب‌های درجه سه استان نیز برای فرآوری و تبدیل به آبمیوه به واحدهای فرآوری و بسته بندی کشور ارسال می‌شود و شهرستان مراغه رتبه اول تولید سیب در آذربایجان شرقی را دارد و بیش از ۴۰ درصد محصول استان در مراغه تولید می‌شود. 

وی یادآور شد: بیشتر سیب این استان در دامنه‌های کوه سهند در مراغه، بزگوش در میانه و میشو در مرند تولید می‌شود و ماندگاری بالا، رنگ و طعم خوب از ویژگی‌های سیب آذربایجان شرقی به خاطر کوهستانی بودن و ارتفاع بالای باغ‌های سیب است.

زمان برداشت سیب درختی در استان از اوایل مهر تا اواخر آبان ماه است.



خبرگزاری مهر