از محصولات ارگانیک استفاده کنیم یا محصولات تراریخته ؟

  • 1394/06/04
  • 728 بازدید

رئیس فدراسیون جهانی جنبش کشاورزی ارگانیک (آیفوم) با تاکید برخطرات محصولات تراریخته کشاورزی بر روی مصرف‌کننده و محیط زیست گفت: مدارک اثبات شده‌ زیادی برای آلوده دانستن این محصولات وجود دارد.

آندره لویی در حاشیه سومین همایش بین‌المللی توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، افزود: در حال حاضر موسسه آیفوم فعالیت‌های فراوانی را در خصوص گسترش کشاورزی ارگانیک در جهان انجام می‌دهد.

وی در خصوص لزوم توسعه محصولات کشاورزی ارگانیک و جلوگیری از تولید محصولات تراریخته خاطر نشان کرد: توسعه کشت محصولات تراریخته( دست کاری ژنتیکی شده) محصولات ارگانیک را نیز در زمان گرده افشانی آلوده می‌کنند.

رئیس فدراسیون جهانی جنبش کشاورزی ارگانیک (آیفوم) ادامه داد: بازار محصولات ارگانیک طی یک برنامه 12 ساله در سال 2013 به رقم 72 میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که سال‌های آتی به رقم 100 میلیارد دلار برسد.

وی اظهار کرد: برنامه‌های جدیدی در خصوص توسعه و بازاریابی محصولات ارگانیک و تحقیق و توسعه آنها در حال انجام است. عرضه کود‌های ارگانیک و بیولوژیک عملکرد محصولات ارگانیک را افزایش داده و بر میزان عرضه آن‌ها به بازار می‌افزاید.

این مقام مسئول گفت: برای توسعه کشاورزی ارگانیک آماده همکاری‌ها و تعاملات با وزارت جهاد کشاورزی ایران و ارائه تضمین و روش‌های‌کنترل مناسب هستیم.

لویی اظهار داشت:‌ هرچیزی که قابلیت کاشتن داشته باشد امکان تولید به صورت ارگانیک دارد و در حال حاضر بسیاری از محصولات تجاری بخش کشاورزی نیز مانند شکر و پنبه به صورت ارگانیک تولید می‌شوند.

این مقام مسئول درحوزه ارگانیک اضافه کرد: محصولات خوارکی تنها شامل محصولات ارگانیک نیستند بلکه لوازم آرایشی و بهداشتی مانند شامپو‌ ، پارچه ، لباس و چرم را نیز می توان به صورت ارگانیک تولید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدارک اثبات شده‌ای درخصوص خطرات و آلودگی مصرف و تولید محصولات تراریخته برای مردم و محیط زیست وجود دارد یا خیر گفت: دانش محض و مدارک اثبات شده‌ای در خصوص آلودگی محصولات تراریخته وجود دارد که در صورت لزوم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.



تسنیم