صادرات میگو با چه مشکلاتی روبرو است ؟

  • 1394/06/05
  • 901 بازدید

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اینکه تولید صادرات محور یکی از اهداف اصلی آغاز تولید میگو در کشور بوده است ، تصریح کرد: اما با توجه به اهداف صادراتی ، برای تولید امسال و سال‌های آینده با دو مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: براساس متن سند برجام دولت آمریکا خودش را مکلف کرده که زمینه صادرات دو کالا یعنی فرش و محصولات شیلاتی به آمریکا را به وجود آورد ، در حالی که ما برنامه‌ای برای صادرات به این کشور نداریم.

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: سال گذشته حدود 16 هزار تن میگو در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال تولید این محصول به نزدیک 20 هزار تن برسد.

وی افزود: براساس آمار شیلات سال گذشته 22 هزار تن میگو در کشور تولید شد ، ولی از آنجا که بخش عمده میگو تولیدی صادر می‌شود و براساس آمار گمرک که از ابتدای سال 93 تا پایان 4 ماهه امسال صادرات حدود 17 هزار تن میگو را نشان می‌دهد ، نمی‌توان آمار اعلام شده سازمان شیلات را مبنی بر میزان تولید میگو در سال گذشته را پذیرفت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اینکه تولید صادرات محور یکی از اهداف اصلی آغاز تولید میگو در کشور بوده است ، تصریح کرد: اما با توجه به اهداف صادراتی ، برای تولید امسال و سال‌های آینده با دو مشکل مواجه هستیم.

قاسمی با بیان اینکه لازمه عرضه محصولات تولیدی به بازارهای جهانی اتصال به این بازاره است ، بیان داشت: بیش از اینکه این مشکل مربوط به بازارهای جهانی باشد ، مربوط به مسائل داخلی است ، چرا که برای حضور در بازارهای جهانی با تعداد زیادی دلال و واسطه‌های غیر ضرور مواجهیم و بعضا تسهیلات دولتی هم به سمت این دلالان تزریق می‌شود و صادرکننده‌های واقعی از آن بی‌بهره هستند.

وی تصریح کرد: مشکل دومی که در راستای اهداف تولید میگو با آن مواجهیم ، این است که ما برای این دوران جدید یعنی دوران پسا تحریم برنامه نداریم ، چرا که بازار عمده محصولات شیلاتی به خصوص میگو در قبل از تحریم‌ها اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است.

قاسمی بیان داشت: براساس متن سند برجام دولت آمریکا خودش را مکلف کرده که زمینه صادرات دو کالا یعنی فرش و محصولات شیلاتی به آمریکا شرایط مساعدی را به وجود آورد ، در حالی که از این فرصت در بازار مصرفی آمریکا و حوزه آمریکای شمالی به طور کلی غافل هستیم و برنامه‌ای برای صادرات به این مناطق نداریم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران با بیان اینکه با شرایط موجود توان تولید بیش از 300 هزار تن میگو را در یک برنامه پنج‌ساله داریم ، گفت: بخشی از شرایط و امکانات صادرات را اتحادیه می‌تواند فراهم کند ، اما کارهای پشیتبانی و حمایت‌های مادی و معنوی و فراهم کردن امکان و شرایط صادرات به عهده دولت است.

قاسمی افزود: براساس اعلام آمار فائو در ابتدای سال 2 هزار میزان تولید میگوی پرورشی دنیا حدود یک میلیون تن بوده ، در حالی که این عدد براساس آخرین آمار منتشر شده از فائو به 3.5 میلیون تن رسیده و این امر نشان می‌دهد که بازار مصرف میگو در جهان وجود دارد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌های مختلف برای باز کردن صادرات محصولات شیلاتی به روسیه تلاش کردند ، اما متاسفانه سازمان دامپزشکی کشور با محدود کردن شرکت‌ها برای صادرات این امکان را فقط برای چند شرکت خاص فراهم آورد و تا امروز بیش از 20 تن میگو به روسیه صادر نشده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران بیان داشت: براساس آمار اعلامی از سوی روسیه سال 2013 این کشور 180 هزار تن واردات میگو داشته ، بنابراین 20 تن صادرات میگو به این کشور اصلا رقمی نیست.

وی افزود: قبل از تحریم عمده‌ترین بازارهای صادراتی محصولات شیلاتی ، اتحادیه اروپا و انگلستان بود و در دوران تحریم علاوه بر اتحادیه اروپا و انگلستان ، چین و ویتنام هم اضافه شد.

قاسمی در مورد شرایط تولید ماهی قزل‌آلا پس از بحران بیماری VHS در مزارع کشور ، گفت: پس از آن بحران تولید‌کنندگان حمایت جدی ندیدند ، ولی با این حال در تلاش هستند ، تا به میزان تولید سال‌های قبل برگردند و برای این امر کمک وزارت جهاد و حمایت‌های سیستم بانکی لازم است.

وی بیان داشت: مشکل اپیدمی انتشار ویروس VHS در ماهیان سردابی قزل‌آلا تقریبا حل شده است.

* امسال یک تن خاویار صادر می‌شود

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران در مورد تولید خاویار پرورشی در کشور افزود: پیش‌بینی می‌کنیم ، امسال یک تن خاویار پرورشی صادر شود.

قاسمی تصریح کرد: به طور متوسط سال گذشته از دریا و آبزی پروری حدود 700 هزار تن محصول به دست آمد ، در حالی که با داشتن برنامه منسجم به راحتی در مدت 5 سال می‌توان به 3 میلیون تن تولید دست یافت.

وی با بیان اینکه رسیدن به تولید 3 میلیون تن نیازمند برنامه و همدلی است ، تصریح کرد: اگر چه در کشور خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم ، اما از پتانسیل‌های موجود حداقل استفاده را نمی‌کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: سال گذشته حدود 500 میلیون دلار محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف صادر شده است.



فارس