صادرات ۴ محصول گلخانه‌ای بدون کد "QR" ممنوع شد

  • 1401/08/03
  • 312 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از ابتدای آذرماه صادرات ۴ محصول گلخانه‌ای بدون QR code ممنوع است.

تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، در همایش گلخانه‌داران خوزستان بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آب در چند سال اخیر انتقال محصولات از سطح فضای باز به گلخانه‌ها باعث ارتقا بهره‌وری آب خواهد شد.

مقام مسئول افزود: در سند ملی سازگاری با کم آبی نیز انتقال محصولات سبزی و صیفی به گلخانه‌ها به صورت ویژه در نظر گرفته شده است و با بیان اینکه مصرف آب در  هر ۱۰ تا ۱۱ هکتار گلخانه معادل یک هکتار فضای باز است، از ابتدای آذرماه صادرات ۴ محصول خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه و بادمجان بدون QR code ممنوع است.

 وی اذعان داشت: مهمترین بخش سلامت جامعه سلامت مواد غذایی است که بخش عمده آن توسط کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش فراهم می‌شود.

در ادامه فاتحی معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی نیزتصریح کرد: دستورالعمل ارتقاء سلامت محصولات گیاهی به منظور شناسایی و نظارت بر فرآیند تولید تا عرضه داخلی محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای توسط وزیر جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات برای این محصولات ابلاغ شده است.

فاتحی گفت: این فرآیند در کل گلخانه‌های سبزی و صیفی در طول مدت یک سال با عاملیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و نظارت استانی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و نظارت عالیه سازمان حفظ نباتات و معاونت امور باغبانی عملیاتی می‌شود.

فاتحی شناسایی کلیه تولیدکنندگان و محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و اطلاع رسانی دستورالعمل، شناسایی و استقرار مسئول فنی، مسئول تجربی تولید و نظارت دقیق‌تر بر عملکرد آن‌ها، شناسایی واحدهای سورت و بسته‌بندی و مراکز عمده عرضه، بهبود مدیریت تولید تا عرضه، اصلاح و نوسازی و تجهیز گلخانه‌های سبزی و صیفی، ایجاد ردیف اعتباری ویژه برای تسهیلات ارزان قیمت را از مهمترین الزامات فرآیند تولید تا عرضه داخلی محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای عنوان کرد.



خبرگزاری ایسنا