هفت دستاورد پژوهشی بخش کشاورزی در البرز رونمایی شد

  • 1401/09/23
  • 338 بازدید

هفت دستاورد جدید پژوهشی و دانش بنیان بخش کشاورزی کشور روز سه شنبه در آیینی با حضور سه تن از معاونان وزرای جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری در موسسه تحقیقات تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی واقع در کرج رونمایی شد.

رونمایی از  این دستاوردها به مناسبت هفته پژوهش و فناوری انجام شد.


«استحصال آب از مه، راهکاری برای سازگاری با کم آبی در مناطق محروم اشکورات شهرستان رودسر» یکی از این دستاوردها است که توسط کوروش کمالی اجرا شده است.


این دستاورد به دنبال آن است تا با استقرار سامانه های جمع کننده آب از رطوبت هوا در مناطق کوهستانی و محروم اشکورات شهرستان رودسر، زمینه سازگاری با بحران کم آبی و افزایش توان تاب آوری ساکنان محروم این مناطق را فراهم آورد.


«سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور (نیاز آب)» دیگر دستاوردی است که توسط نیازعلی ابراهیمی پاک به ثمر نشسته است.


ایجاد زمینه استانداردسازی نیاز آبی و آب مصرفی گیاهان در سطح ملی و ایجاد پایگاه داده نیاز آبی برای تعیین الگوی کشت منطبق با آب قابل برنامه ریزی در مناطق و همچنین ایجاد استانداردسازی الگوی مصرف آب کشاورزی و ارایه الگوی بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی از جمله آثار اقتصادی، اجتماعی و اجرایی این دستاورد به شمار می رود.


«راه اندازی روش تشخیص مولکولی آلودگی به ویروس روگوز میوه گوجه فرنگی (بذر، نشا و میوه) » عنوان دیگر دستاورد رونمایی شده توسط پژوهشگر و محقق دکتر کاوه بنانج است.


تعیین وضعیت آلودگی محموله های صادراتی گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و جلوگیری از عودت آن ها و در نهایت ارزآوری برای کشور، تعیین وضعیت آلودگی بذرهای وارداتی گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای به ویروس TOBRFV و جلوگیری از انتقال آلودگی به داخل کشور نیز از جمله آثار اقتصادی، اجتماعی و اجرایی این دستاورد است.


«فناوری ساخت گرده افشان تیرکی الکتریکی شارژی برای گرده افشانی و گرده پاشی درختان » نیز دستاورد دیگری است که توسط احمد مستعان به ثمر نشسته است.


از جمله آثار اقتصادی، اجتماعی و اجرایی این دستاورد نیز این گونه است: با وجود خلاءهای بسیار در مکانیزاسیون نخیلات، تقاضا برای ارایه روش ها و تجهیزات قابل استفاده در این زمینه در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.


از مهمترین نیازهای قابل اشاره در این خصوص مکانیزاسیون عملیات گرده افشانی است که علیرغم عرضه تعدادی دستگاه گرده افشان در سال های گذشته به دلیل عدم تطابق این دستگاه ها با نیاز عرصه، سنگینی بسیار و هزینه های بالا، همواره با چالش های استقبال از سوی نخلداران مواجه بوده اند.


توسعه این فناوری افزون بر دستاوردهای اقتصادی، می تواند سبب ایجاد فرصت های جدید کسب و کار در بخش تحقیقات کشور شده و به عنوان پنجره ای برای نفوذ فناوری های جدید در این بخش عمل می کند.


«تولید کیت بومی تشخیص بیماری ویروسی لکه سفید» به عنوان دیگر دستاوردی است که توسط محمد خلیل پذیر انجام شده است.


از جمله نتایج و مزایای حاصل از به کارگیری یافته در عرصه این دستاورد نیز حساسیت بالا در تشخیص ویروس لکه سفید، اختصاصیت بالا در تفکیک بیماری ویروسی لکه سفید از سایر بیماری های ویروسی شایع در صنعت میگو، کاهش مدت زمان انجام آزمایش، کاهش هزینه خرید کیت محصول در مقایسه با محصول وارداتی است.


«تولید تخم چشم زده ماهی تمام ماده قزل آلای رنگین کمان» نیز ششمین دستاوردی است که توسط سالار درافشان به نتیجه رسیده است.


ماهیان ماده از رشد بهتری نسبت به جنس نر برخوردار هستند . از سال ۱۳۸۴ تخم تمام ماده از سایر کشورها وارد می شد که تا هم اکنون نیز ادامه دارد.


میزان وابستگی به این محصول در برخی سال ها بسیار زیاد بود و مشکلاتی را نظیر ارزبری، ورود بیماری های نوظهور و تعمیق وابستگی در نهاده اصلی تولیدی فراهم می کرد. با توسعه دانش فنی هم اکنون تعداد حداقل ۱۰ مرکز تولیدی در سطح کشور به این امر مشغول هستند.


کاهش ارزبری در سال گذشته حدود هفت میلیون دلار بوده است و در سال گذشته حدود ۳۴۰ میلیون قطعه تخم چشم زده تمام ماده در کشور با این فناوری تولید شده است و امید است در سال جاری این میزان به ۴۰۰ میلیون قطعه افزایش یابد که به این طریق ضمن اشتغالزایی بخش بزرگی از  نیاز کشور نیز تامین می شود.


«اندازه گیری اوره در خوراک دام با استفاده از کیت شناساگر اوره و نرم افزار موبایلی» نیز عنوان آخرین دستاورد رونمایی شده است که توسط مهدی امیرصادقی به نتیجه رسیده است.


قیمت تمام شده پایین در مقایسه با سایر روش های شیمیایی و آنزیمی، تشخیص قوی تقلبات در خوراک دام و جلوگیری از زبان ناشی از آن، قابلیت استفاده آسان، سریع و ارزان، عدم نیاز به تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی و قابل استفاده در فارم (مزارع) نیز از آثار اقتصادی، اجتماعی و اجرایی این دستاورد به شمار می رود.




خبرگزاری ایرنا