۱.۲ میلیون تن انار در کشور تولید شد

  • 1401/09/24
  • 315 بازدید

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تولید ۱.۲ میلیون تن انار را در کشور پیش‌ بینی کرد و گفت: علی‌رغم خشکسالی و سرمازدگی برخی باغات انار مورد نیاز شب یلدا تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در هشت ماه امسال ۷ هزار و ۵۰۰ تن انار به کشورهای مختلف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.


مقام مسئول، صادرات انار در هشت‌ماهه سال گذشته (۱۴۰۰) را سه هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و افزود: سال گذشته در کل نزدیک به ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن انار به ارزش حدود ۸ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.


جلیلی مقدم، کیفیت و طعم انار ایران را در دنیا بی‌نظیر دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های انار ایران، سلامت محصول و از سوی دیگر خواص دارویی آن است که مورد استقبال کشورهای دیگر قرار دارد.


وی مصرف سالانه انار را برای هر نفر در سال حدود ۱۰ کیلوگرم در کشور برآورد کرد و گفت: بخشی از این میوه به صورت تازه‌خوری و بخشی دیگر به صورت مصرف محصولات فرآوری شده مانند رب انار یا آب نار کنسانتره می‌باشد.


مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی سهم استان‌های فارس در تولید انار را ۲۷ درصد، مرکزی ۱۲ درصد، خراسان رضوی نزدیک به ۱۰ درصد و یزد را حدود ۱۰ درصد عنوان کرد.


لزوم اجرای عملیات نوین به باغی در باغات انار


جلیلی مقدم بیان کرد: یکی از برنامه‌های معاونت امور باغبانی، اصلاح و نوسازی باغات است که با همت باغداران امسال عملیات به‌باغی در حوزه انار اجرایی شد.


مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: نزدیک به ۴۰ درصد باغات انار کشور نیاز به اصلاح و نوسازی دارند و ضروری است عملیات نوین به‌باغی در باغات اجرایی شود و بدین منظور نیاز است اعتبارات طرح اصلاح و احیای باغات در زمان مناسب تخصیص و در اختیار باغداران قرار گیرد.


وی، کاشت ارقام جدیدی تجاری و ژنوتیپ‌های امیدبخش را از دیگر برنامه‌های معاونت امور باغبانی برای افزایش کمی و کیفی تولید انار برشمرد و عنوان کرد: سال گذشته ارقام و ژنوتیپ‌های جدید و امیدبخش را وارد عرصه کردیم و در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی کشت و کار شد تا بررسی سازگاری آنها را بسنجیم.


مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ارقام جدید، ارقام خارجی و داخلی بوده‌اند، تصریح کرد: ایران غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی انار را داراست، این لیکن ارقام با وجود ویژگی‌های برتری که دارند، در صورتی که مناسب و سازگار با مناطق انارخیز کشور باشند، نسبت به کشت آنها اقدام می‌کنیم.


 


 




وزارت جهاد کشاورزی