تقاضای ماءالشعیر در کشور کاهش یافت

  • 1401/10/01
  • 277 بازدید

دبیر انجمن تولید کنندگان ماءالشعیر و مالت ایران با بیان اینکه سرانه مصرف ماءالشعیر کم شده و این محصول از سبد خانوار فاصله گرفته، گفت: طی پنج سال اخیر تولید سالانه این محصول از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون لیتر به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است.

حمید رضا کمال علوی دبیر انجمن تولید کنندگان ماءالشعیر و مالت ایران، با بیان اینکه به دلیل مشکلات معیشتی، مردم بیشتر به دنبال تامین نیازهای اساسی خود هستند، افزود: بنابراین سرانه مصرف ماءالشعیر کم شده و این محصول از سبد خانوار فاصله گرفته است.


مقام مسئول، با بیان اینکه مشکلاتی معیشتی تاثیر خود را گذاشته، اظهارکرد: معمولا در فصل سرما شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی از جمله ماءالشعیر ضعیف‌تر هستند. و طی پنج سال اخیر تولید از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون  لیتر در سال به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر در حال حاضر رسیده است.


در تامین مواد اولیه و قوطی آلومینیومی مشکل داریم


وی همچنین با اشاره به اهمیت ثبات نرخ ارز در بحث تولید، تصریح کرد: تامین نقدینگی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی است. مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه نیز وجود دارد. برای مثال مالت، عصاره مالت و گیاه رازک مواد اصلی تشکیل دهنده ماءالشعیر هستند که در این زمینه وابستگی‌هایی به واردات وجود دارد.


 دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران یادآور شد: در بخش بسته بندی، یعنی قوطی‌های آلومینیومی، چند شرکت در کشور تولید می‌کنند، اما ظرفیت تولید آن‌ها جوابگوی نیاز کشور نیست و مشکلاتی در تامین اسانس هم وجود دارد که در مراحل بعدی است.




خبرگزاری ایسنا