تولید ۱.۲ میلیون تنی تخم مرغ تا پایان سال جاری

  • 1401/10/01
  • 333 بازدید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از تولید ۱.۲ میلیون تنی تخم مرغ تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این میزان تولید نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

محمد مرادی مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن درباره حذف تعرفه تخم مرغ، بیان کرد: تعرفه این محصول برداشته شده تا تنظیم بازار و کنترل آن بر این اساس انجام شود؛ البته قیمت این محصول در کشورهای هدف برای صادرات نیز تاثیرگذار است.


مقام مسئول افزود: در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۵ میلیون تن تخم مرغ در دنیا تولید شده که فقط ۳ درصد از این میزان تولید در حوزه بازرگانی قرار گرفته است؛ صادرات این تولیدات در حوزه جغرافیایی محدود و در کشورهای همجوار بوده است.


مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار میهن درخواست کرد تا زمان انقضای تخم مرغ تولید شده در زنجیره سرد، پس از مطالعه علمی توسط دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با همراهی سازمان دامپزشکی کشور و این اتحادیه انجام شود.


وی از تولید ۱.۲ میلیون تنی تخم مرغ تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این میزان تولید نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته و ۸۰ هزار تن به تولید افزوده شده است. و تا پایان سال دغدغه ای برای تولید تخم مرغ وجود ندارد.


مرادی اذعان داشت: از ابتدای سال تاکنون ۲۷ هزار تن  تخم مرغ صادر شده که به صورت میانگین ۳ هزار تن در ماه بوده که چشمگیر نیست. و رکورد صادرات تخم مرغ با ۹۴ هزار تن به سال ۹۴ برمی‌گردد.


وی با بیان اینکه ایران رقیب قدرتمندی مانند کشور ترکیه برای صادرات تخم مرغ دارد، یاد آور شد: مقاصد صادراتی تخم مرغ ایران، کشورهای عراق و افغانستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر و عمان به صورت محدود است.




خبرگزاری ایانا