۳۰۰ تن زیتون در سیستان و بلوچستان برداشت شد

  • 1401/10/05
  • 354 بازدید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۳۰۰ تن زیتون از سطح ۳۰۰ هکتار از باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

 اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: ماری، روغنی، مانزالینا، کنسروالیا و آربیکن از مهمترین نوع ارقام زیتون تولیدی باغداران سیستان و بلوچستان است که بیشتر در شهرستان‌های زاهدان، خاش، تفتان، میرجاوه و سیستان کشت می‌شود.


 شهرکی افزود: برداشت زیتون برای روغن‌گیری نیز در مرحله رسیدن به رنگ بنفش تیره است که میوه در این زمان بیشترین درصد روغن و روغن حاصله بالاترین کیفیت را داشته باشد.


مقام مسئول با اشاره به خواص زیتون تصریح کرد: زیتون به دلیل دارا بودن املاح غنی معدنی و ویتامین‌ها، میوه‌ای مغذی و بسیار مفید هست و همچنین فسفر، کلسیم، پتاسیم، آهک، پروتیین، روغن، گوگرد و آهن از خواص درمانی این میوه است.


سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.


تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند




خبرگزاری صدا و سیما