صادرات آبزیان به ۶۷ درصد رسید

  • 1401/11/20
  • 391 بازدید

معاون وزیر جهاد گفت: بنابر آمار در ۹ ماهه امسال، صادرات آبزیان نسبت به مدت سال قبل ۶۷ درصد رشد داشتیم.

حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد:  بنابر آمار  سال گذشته ۱۶۶ هزار تن آبزیان به ارزش ۵۵۶ میلیون دلار صادر شد، این درحالی است که صادرات در  ۹ ماهه امسال  نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۶۷ درصد رشد داشته است.


وی افزود: بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی فائو تولید آبزیان در دنیا ۲۱۴ میلیون تن بوده که از این میزان ۹۰ میلیون تن از محل صید و صیادی و ۱۲۴ میلیون تن از محل آبزی پروری تامین شده است. و سال گذشته  یک میلیون و ۲۵۶ هزارتن تولید محصولات شیلاتی درکشور داشتیم  که  ۷۵۲ هزارتن از محل صید و صیادی و ۵۵۷ هزارتن آبزی پروری بوده است.


مقام مسئول، با بیان اینکه ایران رتبه ۲۲ جهان در تولیدات آبزی محسوب می شود،بیان کرد: این درحالی است که کشور ما در آسیا رتبه ۱۲ در غرب آسیا در بخش صید و صیادی رتبه اول و در آبزی پروری رتبه دوم را داراست.


معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ۱۱ هزارو ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی فعال هستند و ۲۷ هزار مزرعه آبزی پروری داریم که از این مقدار نزدیک ۱۸ هزار مربوط به ماهیان گرمابی (کپورماهیان) و ۷ هزار مزرعه ماهیان سردآبی (قزل آلا) است که بعد از انقلاب اسلامی با ۲۰۰ هزارتن تولید ماهی قزل آلا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده ایم.


و ایران در غرب اقیانوس هند در حوزه صید و صیادی در بین ۳۲ کشور با ۱۷۸ هزارتن تولید رتبه دوم را داراست.


حسینی عنوان کرد: صید آبزیان در آبهای کم عمق با استفاده از صید ترال مخرب است و در آب های عمیق حتما باید از طریق صید ترال انجام شود. اما با این وجود از دو سال گذشته هرگونه صید صنعتی آبزیان از جمله ترال ممنوع شده است. و برای ورود هرگونه تکنولوژی روز دنیا به صنعت شیلات ایران هیچ محدودیت نداریم، اما اکنون مشکلی برای تامین تجهیزات صید در آبهای عمیق، دور و نزدیک نداریم و تمام نیاز خود را در داخل کشور تامین می کنیم.


رئیس سازمان شیلات ایران در واکنش به صید ترال کشتی‌های چینی در آبهای ایران گفت: ایران توانایی صید آبزیان در هر عمقی دارد و هیچ کشور خارجی از جمله چین را برای صید در ایران نمی‌پذیریم.


تولید میگو به ۶۱ هزارتن رسید


رئیس سازمان شیلات ایران خاطر نشان کرد: امسال ۶۱ هزار تن میگو در ۹۵۰ مزرعه در حدود ۲۰ هزار هکتار تولید شده است و۱۷ تن خاویار و ۴ هزارتن گوشت ماهیان خاویاری در ۱۲۶ هزار مزرعه تولید شده است و از سال ۲۰۱۰ برداشت تجاری ماهیان خاویاری از دریاچه خزر ممنوع شد و در این ۱۲ سال بیش از ۲۳ استان کشور ماهیان خاویاری را پرورش می دهند.


حسینی یادآور شد: براساس اطلاعات جامع این حوزه برنامه ها در ۳ محور افزایش بهره وری در مزارع موجود تولید در واحد سطح با استفاده از مکانیزاسیون، هوشمند سازی و بهره وری ۳۰ درصدی ریل گذاری شده است.




باشگاه خبرنگاران جوان