کسب رتبه دوم ایران در تولید محصولات شیلاتی

  • 1401/11/24
  • 421 بازدید

صنعت آبزی پروری ایران روی موج­ پیشرفت و در تولید برخی محصولات شیلاتی، حائز رتبه‌های جهانی است.

فعالان صنعت صید و صیادی کشور توانستند تولیدات خود را به یک میلیون و ۲۵۸ هزار تن برسانند.

آقای اسلامی به عنوان یکی از ۱۷۶ پرورش دهنده ماهیان خاویاری که ۲۲ سال پیش پا به عرصه تولید گذاشته است،بیان کرد: در سال یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری تولید می‌کنیم با واحدی که ظرفیت تولید ۳۰ تن خاویار و ۲­هزار تن گوشت ماهیان خاویاری دارد.

در کنار نقش اجرایی شیلات، نقش تحقیقات و تحقیقات دانش بنیان در این حوزه بسیار با اهمیت بوده و ورود متخصصان جوان و دانش بنیان‌ها در بخش‌های مختلف صنعت شیلات، ­تحریم را بی اثر کرده است.

سیدحسین حسینی رییس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: در گذشته قفس‌های مان (پرورش ماهی در قفس) همه وارداتی بود الان با شرکت‌های دانش بنیان ۸۵ درصد تجهیزات قفس، بومی سازی شده و در تهیه ۹۸ درصد غذای میگو هم خودکفا شدیم.

مقام مسئول ذکر کرد: این در حالی است که توانسته ایم در تولید برخی محصولات شیلات، رتبه‌های جهانی را برای کشور رقم بزنیم ما ۱۹۰ هزار تن قزل آلا تولید می‌کنیم که در جهان رتبه اول را داریم، در آب‌های عمیق هم در غرب اقیانوس هند اول هستیم در حوزه صید با ۳۲ کشور ­و در کل اقیانوس هند دوم هستیم و­رتبه چهارم در تولید ماهیان خاویری و رتبه دوم کل تولیدات شیلاتی در غرب آسیا.

گفتنی است؛ ­رشد و توسعه صنعت آبزی پروری تا جایی رسیده که ایران به عنوان الگویی برای کشور‌های منطقه و جهان تبدیل شده است.

فائو بر این باور است که ایران نقشی مسئولانه و محوری در ماهی گیری و آبزی پروری در منطقه ایفا می‌کند و به همین علت می‌تواند برای کشور‌های منطقه الگو بشمار بیاید.

حالا بازار‌های جهانی هدف صدور محصولات شیلاتی کشور شده است به نحوی که رییس سازمان شیلات ارزش صادرات آبزیان را در سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار اعلام می‌کند، البته این آمار در سال جاری ۶۷ درصد رشد داشته است.



خبرگزاری صدا و سیما