۴۵ درصد سویای کشور در استان اردبیل تولید می شود

  • 1401/12/02
  • 367 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید بیش از ۱۸ هزار تن سویا و ۴۵ درصد سویای تولیدی در کشور، در سال جاری رتبه نخست را در کشور کسب کرد.

احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: امسال حدود هشت هزار و ۲۶۰ هکتار از اراضی حاصل‌خیز شهرستان های شمال استان اردبیل با هزار و ۵۹۱ بهره‌بردار زیر کشت دانه روغنی سویا رفت و عملیات برداشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه شروع و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسید.


مقام مسئول افزود: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از کل خرید توافقی دانه سویا در کشور که بالغ بر۴۲ هزار تن بود، استان اردبیل با تولید ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن سویا ضمن کسب مقام اول تولید، ۴۵ درصد کل سویای تولیدی در کشور را به خود اختصاص داده است.


وی تصریح کرد: از مجموع ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار ۱۷ هزار و ۹۲۴ تن توسط عوامل کارخانجات روغن‌کشی به قیمت توافقی هر کیلوگرم بیش از ۱۸۰ هزار ریال خریداری و به کارخانجات روغنی کشی در شهرستان های رشت، قزوین، کرج، گنبد و تبریز ارسال شد.


شهریار عنوان کرد: همچنین ۴۵۰ تن دانه سویای بذری توسط شرکت های خصوصی تولید کننده بذر جهت تامین بذر مورد نیاز در سال آینده و مقدار ۴۲۰ تن توسط زارعین به عنوان بذر خود مصرفی نگهداری شده است که امیدواریم کل نیاز بذری استان از این محل تامین شود. و بهای کل این محصول خریداری شده در استان بیش از سه هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال بود که با تمهیدات اندیشیده شده تمامی این مبلغ به کشاورزان سویا کار در اندک زمان ممکن پرداخت شده است.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطر نشان کرد: علیرغم وجود مشکلاتی مانند کم آبی در زمان کاشت و شرایط نامساعد جوی از لحاظ بارندگی در زمان رشد و نمو و در زمان برداشت این محصول ، عملکرد مزارع در منطقه پارس آباد مغان رضایت بخش بوده است.


بر اساس این گزارش استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند.


اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.




خبرگزاری ایرنا