قیمت انواع زعفران اعلام شد

  • 1401/12/11
  • 342 بازدید

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هرکیلو زعفران ۳۰ میلیون و حداکثر ۴۳ میلیون تومان است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران، از ثبات قیمت زعفران در بازار بیان کرد: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۳۰ میلیون تومان، پوشال ۳۶ تا ۳۷ میلیون تومان، سرگل ۳۸ تا ۳۹ میلیون و نگین ۴۳ میلیون تومان است.


وی افزود: با توجه به تقارن‌ماه رمضان با ایام‌نوروز و ازدیاد تقاضا پیش بینی می شود که قیمت زعفران تا حدودی افزایش یابد و به نرخ منطقی خود برسد. در آستانه ماه رمضان تقاضا برای خرید زعفران در کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش می یابد.


مقام مسئول، درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران تصریح کرد: گرچه پیش بینی می شد که صادرات زعفران تا پایان سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یابد، اما به دلیل موانع صادرات و رونق قاچاق بعید است که این امر محقق شود چرا که بدلیل هزینه بالای صادرات، بازار قاچاق داغ است. و برای حفظ جایگاه زعفران و ارز آوری و ایجاد اشتغالزایی نیاز است که جلوی قاچاق گرفته شود چرا که دولت از قاچاق زعفران نفعی نمی برد.


نایب رئیس شورای ملی زعفران خاطر نشان کرد: صادرکننده ارز حاصل از صادرات به کشور می آورد، اما دولت به ازای هرکیلو زعفران صادراتی باید مالیات بگیرد یا درصدی از ارز را به بانک مرکزی بدهد. اما در شرایط کنونی بدلیل اختلاف چشمگیر سامانه نیما با بازار آزاد، صادرکنندگان تمایلی به صادرات ندارند چراکه برای هرکیلو زعفران صادراتی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان باید هزینه سربار بدهند.




باشگاه خبرنگاران جوان