رکورد تولید و صادرات پسته ایرانی شکسته شد!

  • 1394/06/09
  • 643 بازدید

خرید پسته ایرانی توسط اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از خریداران عمده این محصول مهر تأییدی بر سلامت تولید و صادرات پسته در ایران است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) ، تولید پسته کشور در سال جاری را 250 هزار تن پیش‌بینی کرد و گفت: با وجود خشکسالی در استان کرمان و سال نیاور پسته در این استان ، بارش‌های مناسب فصلی ، احداث باغ‌های جدید و به بار نشستن آنها و مدیریت باغ‌ها ، سالی پربار با بیشترین میزان تولید را پیش رو داریم.

رمضان رویین‌ تن با بیان اینکه سطح زیر کشت باغ‌های پسته 397 هزار هکتار است که 327 هزار هکتار آن بارور و مابقی نابارور و نهال هستند ، افزود: به‌رغم افت تولید 15 هزار تنی در استان کرمان در سال جاری ، در استان‌های سمنان ، خراسان رضوی ، فارس ، خراسان جنوبی ، مرکزی و تهران به‌دلیل به ثمر رسیدن باغ‌های جدید و استفاده از ارقام پرمحصول شاهد افزایش تولید پسته هستیم.

صادرات بیش از 180 هزار تن پسته در سال جاری

وی از صادرات بیش از 180 هزار تن پسته در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به صادرات 150 هزار تنی پسته در سال 1389 ، 138 هزار تنی در سال 1390 ، 128 هزار تنی در سال 1391 ، 120 هزار تنی در سال 1392 و 180 هزار تنی در سال 1393 امسال بیشترین میزان صادرات را خواهیم داشت.

رویین‌تن با اشاره به اینکه پسته ایران به 71 کشور دنیا صادر می‌شود ، کشورهای عمده خریدار پسته ایران را هنگ‌کنگ ، ویتنام ، امارات متحده عربی ، ترکیه ، قزاقستان ، آلمان ، عراق ، هند و پاکستان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی ، بهای پسته صادراتی را 9 تا 11 دلار برای هر کیلوگرم برشمرد و تصریح کرد: متوسط قیمت خرید پسته از باغداران 24 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که این میزان تا 34 هزار تومان نیز افزایش می‌یابد.

وی ، استان‌های شاخص تولیدکننده پسته را کرمان ، خراسان رضوی ، یزد ، فارس ، خراسان جنوبی ، سمنان ، مرکزی ، تهران و قزوین اعلام کرد و یادآور شد: به‌رغم خسارات واردشده به میزان پسته تولیدشده استان کرمان ، این استان با تولید 110 هزار تن از این محصول ، بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است.

رویین‌ تن با اشاره به حل مشکلات خشکسالی استان کرمان با استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین ، میانگین تولید در این استان را با وجود خشکسالی 800 کیلوگرم در هکتار و در بقیه استان‌ها یک‌هزار و 400 کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: در برخی استان‌ها مانند سمنان میانگین عملکرد در هکتار به دوهزار و 500 کیلوگرم نیز می‌رسد.


افزایش عملکرد در واحد سطح جایگزین گسترش باغ‌ها

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی برنامه این دفتر را افزایش عملکرد در واحد سطح با اجرای عملیات به‌باغی به جای گسترش باغ‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه به‌رغم مشکلات مطرح‌شده برای این محصول ناب ایرانی و برخی غرض‌ورزی‌ها ، به‌دلیل تنوع ارقام ، میزان کم اسیدهای چرب اشباع‌شده ، درصد بالای خندان بودن آن و شکوفایی و سابقه خوب این محصول ، پسته ایرانی خواهان زیادی در دنیا دارد.

رویین‌ تن با تأکید اینکه پسته‌های صادرشده به نام ایران صادر می‌شوند ، ارزش صادرات سال 1393 را یک میلیارد و 600 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: حتی در صورت بسته‌بندی پسته ایران در سایر کشورها ، این محصول به نام ایران بسته‌بندی شده و وارد بازار می‌شود.

وی استاندارد پسته تولیدشده در کشور را بالاتر از استاندارد اتحادیه اروپا برشمرد و تأکید کرد: با توجه به آزمایش‌های صورت‌گرفته ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، اداره‌کل استاندارد و مراکز تحقیقاتی مرتبط کیفیت پسته ایرانی را در بالاترین سطح تأیید کرده‌اند.

رویین‌تن در پایان افزود: با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغداران و آگاه‌سازی صادرکنندگان ، تمامی استانداردهای لازم برای تولید و صادرات رعایت می‌شود و هیچ‌گونه سمی ازقبیل آفلاتوکسین و... در تولیدات پسته کشور وجود ندارد و این محصول با بیشترین کیفیت تولید و صادر می‌شود که خرید پسته ایرانی توسط اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از خریداران عمده این محصول مهر تأییدی بر این امر است./



ایانا