پیش بینی سازمان تجارت جهانی درباره افزایش قیمت مواد غذایی

  • 1402/01/24
  • 354 بازدید

سازمان تجارت جهانی درباره چشم انداز تجارت بین‌المللی تخمین زد که قیمت مواد غذایی در سال گذشته میلادی در سطح جهانی ۱۸ درصد افزایش یافت.

سازمان تجارت جهانی در گزارش اخیر خود درباره چشم انداز تجارت بین المللی تخمین زد که قیمت مواد غذایی در سال گذشته میلادی در سطح جهانی ۱۸ درصد افزایش یافت که شامل افزایش ۲۱ درصدی غلات بود.


به گفته این سازمان، قیمت انواع کود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد افزایش یافته است.


سازمان تجارت جهانی تاکید کرد که از نظر تئوری افزایش هزینه مواد غذایی باید تولید محصولات کشاورزی را تشویق کند و در نتیجه این محصولات بیشتر در دسترس باید باشند و قیمت های این مواد در آینده کاهش می یابد. اما افزایش قیمت کود می تواند منجر به کاهش محصول و در نهایت افزایش قیمت مواد غذایی شود.


این سازمان تصریح کرد: قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ به شدت در نوسان بود و ابتدا بین ژانویه تا مه، پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین ۱۹ درصد جهش کرد و سپس بین ماه می تا دسامبر ۱۵ درصد کاهش یافت.


سازمان تجارت جهانی هشدار داد که منابع غذایی جهانی کمتر از چیزی که از آن‌می ترسیدند، متزلزل است، اما به علت بحران اوکراین نگرانی ها همچنان وجود دارد.


براساس محاسبات این سازمان ، حجم تجارت جهانی گندم از سال ۲۰۲۱، ۷.۵ درصد کاهش یافته که اگر تولیدکننده بزرگ این محصولات دچار ورشکستگی یا بلایای طبیعی مرتبط با اب و هوا شود، حاشیه کمی برای خطا باقی می گذارد.


وی درخواست های قبلی خود را برای رفع محدودیت های صادراتی موادغذایی و کودها تکرار کرد و افزود: تا اوریل ۲۰۲۳ حدود ۶۷ درصد کشورها چنین محدودیت هایی را اعمال کرده اند.




باشگاه خبرنگاران جوان