صادرات اسانس گل محمدی ۴۰ درصد افزایش یافت

  • 1402/02/13
  • 386 بازدید

معاون امور باغبانی وزارت جهاد گفت: صادرات اسانس گل محمدی در سال گذشته با ۴۰ درصد افزایش به ۷ هزار لیتر رسید.

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد بیان کرد: ما باید راهبرد‌های مشخصی را در مورد گل محمدی و فرآورده‌های آن و افزایش سهم بازار جهانی دنبال کنیم.


وی، توسعه کشت گل محمدی دیم در مناطق مستعد کشور را ضروری خواند و افزود: توسعه پایدار کشت گل محمدی متناسب با بازار‌های جهانی و ظرفیت داخلی با اولویت مناطق مستعد دیم در استان‌هایی همچون مازندران، کرمانشاه، شهرکرد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی باید مورد توجه قرار گیرد.


معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای تجاری‌سازی تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن استفاده کرد، عنوان کرد: برای تولید ارگانیک و برندسازی تولیدات گل محمدی می‌توان از دانش و ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کرد.


وی ، بر تولید نهال گواهی شده و سالم در کشور تاکید کرد و گفت: در این راستا باید از تولیدکنندگان نهال گواهی شده حمایت کرد و در عین حال یارانه به این نهال‌ها اختصاص یابد تا با قیمت ارزان‌تر به دست تولیدکنندگان برسد.


برومندی با اشاره به تولید ۸۰ میلیون لیتر گلاب در کشور ابراز داشت: نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر از این تولیدات در سبد صادرات قرار گرفته و مابقی در داخل مصرف شده است. و  در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱۳۱ لیتر اسانس گل محمدی از ایران صادر شد و این میزان تولید در سال گذشته با ۴۰ درصد افزایش به ۷ هزار لیتر رسید. و در حال حاضر ۷۰ نوع محصول در زمینه‌هایی مانند دمنوش‌ها، مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی از گل محمدی استفاده می‌شود.


و استان فارس با تولید ۱۰ هزار هکتار در رتبه نخست، کرمان با ۵ هزار هکتار رتبه دوم و اصفهان با حدود ۴ هزار هکتار رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده‌اند.


برومندی بر رفع مشکلات و موانع تولید و صادرات گل محمدی و فرآورده‌های آن تاکید کرد و اذعان داشت: در این راستا ساختار‌ها و سازوکار‌ها باید ارتقا یابد، همچنین به زودی اداره کل گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی می‌شود و در این اداره با انسجام قوی‌تری مسایل گیاهان دارویی دنبال خواهد شد.


 




باشگاه خبرنگاران جوان