شاخص قیمت جهانی غذا افزایش یافت

  • 1402/02/20
  • 317 بازدید

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اعلام کرد که شاخص قیمت غذا در ماه گذشته میلادی در نتیجه قیمت‌های بالای شکر، گوشت و برنج افزایش یافت.

شاخص قیمت جهانی سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ماه آوریل برای اولین بار در یک سال گذشته افزایش یافت.


این سازمان اعلام کرد که این شاخص که قیمت پرمعامله‌ترین کالاهای غذایی در سطح جهان را اندازه گیری می‌کند، در ماه گذشته به طور میانگین به ۱۲۷.۲ واحد رسیده است در مقایسه با ۱۲۶.۵ واحد که در ماه مارس بود.          .


فائو افزود: افزایش  شاخص در ماه آوریل در نتیجه افزایش قیمت شکر، گوشت و برنج است که تاثیر کاهش قیمت غلات، شیر و روغن‌های گیاهی را جبران کرد.


شاخص قیمت شکر در مقایسه با مارس ۱۷.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۱ است.


فائو اعلام کرد که این افزایش با ترس از کاهش عرضه پس از کاهش در انتظارات تولید در هند و چین و همچنین تولید کمتر از انتظار قبلی در تایلند و اتحادیه اروپا مرتبط است.


در حالی که شاخص گوشت ۱.۳ درصد به صورت ماهانه افزایش یافت، قیمت لبنیات ۱.۷ درصد، روغن های گیاهی ۱.۳ درصد و غلات ۱.۷ درصد کاهش یافت. کاهش قیمت جهانی همه غلات اصلی بر افزایش قیمت برنج غلبه کرد.


در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، فائو انتظار دارد تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۳ به حدود ۷۸۵ میلیون تن برسد که اندکی کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ است، اما این دومین تولید بزرگ تاکنون است.


فائو همچنین برآورد خود را برای تولید جهانی غلات برای سال ۲۰۲۲ به ۲.۷۸۵ میلیارد تن افزایش داد که در مقایسه با برآورد قبلی ۲.۷۷۷ میلیارد تن، یک درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت.


پیش بینی می‌شود مصرف جهانی غلات در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به ۲.۷۸۰ میلیارد تن برسد که ۰.۷ درصد نسبت به سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کاهش داشته است.

 انتظار می‌رود ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ با ۰.۲ درصد کاهش از سطح اولیه خود به ۸۵۵ میلیون تن برسد.




خبرگزاری فارس