توسعه صادرات عسل با دریافت سیب سلامت

  • 1402/03/17
  • 377 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان از دریافت سیب سلامت برای هموار شدن مسیر صادرات عسل خبر داد.

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، در خصوص میزان تولید عسل در این استان  اظهار کرد: 100 میلیون کلونی‌ زنبور عسل در سطح دنیا وجود دارد. در ایران نیز حدود 12 میلیون کلونی داریم از لحاظ تعداد کلونی، ایران رتبه پنجم را در دنیا دارد.


وی افزود: در استان لرستان بر اساس سرشماری سال 1401، 420 هزار کلونی زنبور عسل وجود دارد و حدود سه هزار و 800 تن تولید از این کندوها داریم. این مقدار تولید، نزدیک به سه و نیم درصد تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین استان لرستان رتبه 9 تولید عسل در کشور را دارد.


مقام مسئول اذعان داشت: در حال حاضر در تولید زنبور عسل، در مقایسه با سال 1400، 12 درصد افزایش تولید داشتیم و عمده این افزایش تولید به دلیل برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این خصوص  بوده است. و اقداماتی برای زنبورداران انجام دادیم تا انگیزه‌ای برای فعالیت آن‌ها باشد، از جمله بیمه زنبورداران، دو هزار و 700 تن شکر نیز بین زنبورداران توزیع شده است.


شاهرخی تصریح کرد: با شرکت شهرک‌های صنعتی نیز کنسرسیوم زنبور عسل را راه‌اندازی کردیم. در این رابطه 45 نفر را برای برندسازی معرفی کردیم و از این تعداد دو نفر موفق به گرفتن سیب سلامت شدند. این اقدام به تولید زنبور عسل و ایجاد زنجیره ارزش کمک خواهد کرد و انگیزه‌ی بیشتری برای زنبورداران خواهد بود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان خاطر نشان کرد: برای موضوع مهم صادرات نیز پیگیری‌های لازم را از طریق بخش کشاورزی اتاق تعاون انجام دادیم. در کنار آن نمایشگاهی برگزار و تجار اقلیم کشور عراق را دعوت کردیم، محصولات را به نمایش گذاشتیم. در نتیجه این نمایشگاه یکسری اقدامات نیاز است تا صادرات انجام شود. یکی از موارد مهم برای صادرات گرفتن سیب سلامت است و ما کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم تا اقدامات لازم برای صادرات انجام شود.


و در دو سال گذشته به دلیل خشکسالی خسارت‌‎های زیادی دیدند و کلونی‌های آن‌ها تقلیل پیدا کرد، اما خوشبختانه امسال به دلیل بارندگی و پراکنش خوب مشکل خاصی نداشتیم.




خبرگزاری ایانا