سه رقم جدید چغندر به زودی معرفی می شود

  • 1402/03/23
  • 282 بازدید

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند گفت: سه رقم جدید چغندر مقاوم به ریزومانیا، پوسیدگی ریشه و نماتد معرفی و به‌زودی وارد بازار می‌شود.

داریوش طالقانی رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با بیان اینکه در اواخر سال ۱۴۰۱ سه رقم جدید به جامعه کشاورزی کشور معرفی شد، رقم «دنیا» مقاوم به ریزومانیا و پوسیدگی ریزوکتونیایی ریشه است و این دو بیماری بسیار مهم محصول چغندر است که خسارت زیادی به مزارع کشاورزان کشور وارد می‌کند همچنین دو رقم زیبا و یلدا که مقاوم به ریزومانیا و نماتد هستند. بیماری ریزومانیا در تمام ارقام مشترک است، زیرا همه مزارع به این بیماری آلوده هستند و هیچ سمی نیز برای این بیماری کاربرد ندارد.


مقام مسئول تصریح کرد: ارقامی که کشاورزان در کشت چغندرقند استفاده می‌کنند باید حتماً به بیماری ریزومانیا مقاوم باشند و این سه رقم دنیا، زیبا و یلدا مقاومت به این بیماری را دارند. البته به جز بیماری ریزومانیا، بیماری‌های دیگر نیز مزارع ما را تهدید کرده و خسارت وارد می‌کنند در نتیجه این سه رقم به بیماری‌های مهم دیگر همچون پوسیدگی ریشه و نماتد نیز مقاوم هستند.


وی افزود: معرفی این ارقام در سال جاری توسط رئیس سازمان تات ابلاغ شده است و در انتظار معرفی به جامعه کشاورزی است.


طالقانی اذعان داشت: زراعت چغندرقند در ایران به دو صورت بهاره و پاییزه انجام می‌شود در کشت بهاره در اواخر زمستان و یا اوایل بهار این کشت انجام می‌شود و دوره بهار و تابستان را طی می‌کند، اوایل فصل پاییز برداشت انجام می‌شود و این سه رقم جدید مناسب کشت بهاره چغندرقند است.


رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با بیان اینکه مشابه خارجه این بذور نیز در کشور وجود دارد، گفت: ارقام داخلی از نظر کیفیت مشابه ارقام خارجی هستند و در دو سال آینده زمانی که در اختیار کشاورزان قرار گیرد تحولی از لحاظ مصرف بذر داخلی ایجاد کند. و در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲، بذری که تولید شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است سالانه بیش از دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم و امیدواریم در آینده این صرفه‌جویی ارزی افزایش داشته باشد.


رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با بیان اینکه تاکنون ۳۵ رقم داخلی چغندرقند معرفی شده است، عنوان کرد: اصلاح و معرفی اولین رقم منوژرم در سال ۱۳۸۲ با نام رسول به‌عنوان اولین تحول در روند تولید بذر چغندرقند در ایران محسوب می‌شود همچنین اصلاح اولین رقم مقاوم در سال ۱۳۹۰ با نام پارس و دومین تحول و تولید اولین رقم دو مقاومت در سال ۱۳۹۴ با نام‌های آریا و شکوفا معرفی شده است.




باشگاه خبرنگاران جوان