روسیه مشتری پروپاقرص گریپ فروت ایران

  • 1402/03/27
  • 250 بازدید

ایران با تولید 75 هزار تن گریپ فروت توانسته بخشی از محصول خود را به 9 کشور دیگر جهان خصوصا روسیه صادر کند.

ایران به‌عنوان پانزدهمین کشور تولیدکننده گریپ فروت توانسته است در یک‌سال گذشته بر اساس آمار گمرک 382 تن و 434 کیلوگرم از این محصول به ارزش 98 هزار 221 دلار یا دو میلیارد و 924 میلیون و 512 هزار تومان صادر کند.


مشاهده قیمت پایه صادراتی گریپ فروت روند باثباتی را نشان می‌دهد، به‌طوری که در دو سال اخیر هر کیلوگرم از این محصول 25 تا 26 سنت به مشتریان خارجی فروخته شده است، با این حال اما به لحاظ ارزش تومانی هر کیلوگرم گریپ فروت در سال 1400 با قیمت پنج هزار و 900 تومان و در سال گذشته با قیمت 7 هزار و 600 تومان صادر شده است که رشد یک هزار و 700 تومانی را در یکسال گذشته تجربه کرده است.


صادرات گریپ فروت به 9 کشور دنیا


طی یکسال اخیر گریپ فروت باغداران ایرانی به مقصد 9 کشور جهان شامل کشورهای ارمنستان، افغانستان، امارات متحده عربی، آلمان، بلاروس، ترکمنستان، عراق، روسیه و قطر صادر شده است که در این بین روس‌ها با اختلاف زیادی نسبت به هشت کشور دیگر مشتری پروپاقرص گریپ فروت ایرانی هستند.


درحالی که حدود 140 کشور تولید کننده مرکبات در جهان وجود دارد، ایران توانسته در سال گذشته بازارهای جدیدی برای گریپ فروت تولیدی خود به‌عنوان یک محصول با خواص شگفت‌انگیز پیدا کند و این محصول را به بلاروس صادر کند.


رقبای ایران در بازار جهانی


اما رقبای اصلی پانزدهمین کشور صادرکننده گریپ فروت چه کشورهایی هستند؟ بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان فائو، کشور چین با تولید چهار میلیون 586 هزار تن گریپ فروت در سال، اولین کشور بزرگ تولید کننده این محصول در دنیا است. بعد از کشور چین کشورهای ایالات متحده و ویتنام به ترتیب با تولید 728 هزار تن و 497 هزار تن در رتبه‌های دو و سوم این رده‌بندی قرار دارند.


ایران نیز با تولید 75 هزار تن گریپ فروت در سال در رتبه 15 دنیا قرار گرفته است. از بین همسایگان ایران کشور ترکیه با تولید 253 هزار تن گریپ فروت در رتبه هفتم جهان قرار دارد.


در کشور چین مرکبات و گریپ فروت در استان‌های جیانگشی، گوانگشی، هونان و چونگ کینگ مرکبات تولید می‌شود. ایالت‌های فلوریدا، آریزونا و تگزاس آمریکا هم محل تولید گریپ فروت هستند.


تولید و مصرف گریپ فروت در ایران


در بسیاری از مناطق کشور گریپ فروت را با عنوان پرتقال خونی شناخته و آن را مصرف می‌کنند. گریپ فروت دارای ماده‌ای به نام بیوفلاوونوئید است که موجب کاهش کلسترول خون و پاکسازی کبد و کلیه می‌شود و از بدن انسان در مقابل بروز سرطان و بیماری‌های قلبی مراقبت می‌کند.


این میوه سرشار از ویتامین C، پتاسیم، سولفات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی است.


گریپ فروت در مناطق زیرکشت مرکبات ایران شامل استان‌های خوزستان، مازندران، هرمزگان و فارس تولید می‌شود.


استفاده از گریپ فروت در صنعت عطر و ادکلن


گریپ فروت محصولی است که اولین بار در شمال چین کشف شد. احتمالا دانه‌های آن توسط یک کاپیتان انگلیسی به نام فیلیپ شادوک، که در لشکرکشی بریتانیا به هند غربی در اواسط قرن هفدهم گذرش به این منطقه افتاده بود، به اروپا برده شده است. این محصول صرفا مصرف خوراکی ندارد و از اسانس آن در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی هم استفاده می‌شود.


گریپ فروت میوه‌های گرد بزرگی دارد که یک انتهای آن کمی نوک تیز بوده و شبیه گلابی است. میوه آن پوست کلفتی دارد و در گروه بزرگترین مرکبات قرار می‌گیرد.


یکی از ویژگی‌های مهم بوی گریپ فروت، خاصیت گوگردی آن «حوایی» است و ماده سازنده آن پارا منت-1-ان-8-تیول یا مرکاپتان گریپ فروت است. این ماده بوی بسیار شدیدی دارد. محتوای آن در اسانس گریپ فروت کمتر از یک قسمت در یک میلیارد است و مشخصات بویی آن رایحه شیرین مرکبات معطر دارد. رایحه گریپ فروت در عطرسازی یکی از اجزای اصلی عطرهای چوبی، معطر و سبک‌تر که در تابستان استفاده می‌شود.




خبرگزاری ایانا