احتمال خطر حمله ملخ صحرایی به کشور افزایش یافت

  • 1402/03/29
  • 194 بازدید

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی حفظ نباتات گفت: با توجه به بارش های مناسب در عربستان و شرق آفریقا، احتمال خطر حمله صحرایی به کشور افزایش می یابد.

سعید معین مدیرکل مبارزه با آفات عمومی حفظ نباتات بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه با ملخ‌های بومی امسال به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار برسد که از این میزان حدود ۷۰ درصد مبارزه با ملخ مراکشی است.


مقام مسئول تصریح کرد: بنابر آمار امسال ۸۱ هزار هکتار مبارزه علیه های بومی صورت گرفته که تنها ۴۰ هزار هکتار از این مبارزه در بستر دریاچه پریشان و حومه است. و سال گذشته سطح مبارزه ۱۵۰ هزار هکتار بود که امسال به دلیل بارش‌های مناسب بهار سطح مبارزه بیشتر خواهد شد.


وی افزود: با توجه به بارندگی شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان سمت دریای سرخ و یمن شرایط فراهم است به طوریکه در کشور عربستان با ۱۸ هزار هکتار مبارزه علیه ملخ صحرایی صورت گرفته است.


معین اذعان داشت: برآوردها حاکی از آن است که شرایط مساعد بارش در سه ماه تابستان و اوایل پاییز و همچنین بارش های موسمی شرق آفریقا، جمعیت ملخ از مرکز به سمت شمال و ایران بیاید که با این وجود احتمال حمله ملخ صحرایی به ایران افزایش می یابد. و با توجه به بارش های نسبتا مناسب و احتمال چند سیکلون در اقیانوس هند، خطر حمله ملخ صحرایی به کشور افزایش می یابد.




وزارت جهاد کشاورزی