سبزیجات و صیفی‌ جات تازه در استان قزوین پایش شد

  • 1402/03/30
  • 244 بازدید

سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهادکشاورزی استان قزوین از پایش مواد آلاینده در برخی سبزیجات و صیفی جات تازه در این استان خبر داد.

آزیتا اسدی سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهادکشاورزی استان قزوین، در حاشیه سنجش حد مجاز آلاینده‌ها با اعلام این خبر عنوان کرد: میزان نیترات موجود در چند محصول سبزی و صیفی مثل تربچه، نخودفرنگی، باقالا، تره، پیازچه و نعنا در چند مزرعه با دستگاه قابل‌ حمل اندازه‌گیری شد.


وی افزود: در مزرعه الگو با رعایت آیش و استفاده از کود دامی پوسیده به‌ جای کودهای شیمیایی، میزان نیترات بسیار پایین‌تر از مزارع هم‌جوار بود که نشان از تأثیر مثبت گرفتن گواهی سلامت است. و استفاده از کود و سموم بیش‌ ازحد مجاز، سلامت انسان و محیط‌زیست را با خطرات جدی مواجه می‌سازد و بر اساس همین موضوع بازدیدها به‌صورت دوره‌ای ادامه خواهد داشت.


اسدی، بابیان اینکه هم‌اکنون ۴۳ محصول در استان قزوین دارای گواهی سلامت است، تصریح کرد: محصولاتی که گواهی سلامت دارند با نشان مخصوص علامت‌گذاری شده‌ و در دسترسی شهروندان قرار می‌گیرند.


مقام مسئول اذعان داشت: در هنگام پایش و سنجش مواد آلاینده در محصولات سبزی و صیفی مرکز بهداشت محیط شهید بلندیان نیز همکاری دارد.


سرپرست گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: هدف از این همکاری مشترک، ایجاد مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی دارای گواهی سلامت و حد مجاز آلاینده‌ها به‌منظور مصرف عموم آحاد جامعه است.




خبرگزاری ایانا