سالانه 750 هزار تن سیب از آذربایجان شرقی صادر می شود

  • 1402/04/01
  • 426 بازدید

مدیر امور باغبانی استان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سالانه 750 هزار تن سیب از استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

 محمدباقر بی‌پروا مدیر امور باغبانی استان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولی سیب، اظهار کرد:  ما به کشورهای روسیه، اوراسیا و حاشیه خلیج فارس صادرات سیب داریم. همچنین کشمش و انگور هم جزء محصولاتی است که به اروپا و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. در تولید سیب نیز رتبه دوم را در کشور داریم.


مقام مسئول تصریح کرد: خوشبختانه صادرکنندگان و تجار ما نسبت به صادرات در بازارهای جهانی آگاهی خوبی  دارند و تاکنون به مشکل جدی برای صادرات برخورد نکردیم. و اگر در استان سرمازدگی و اتفاقات طبیعی نباشد، ۷۵۰ هزار تن سالانه تولید سیب داریم.


وی عنوان کرد: همچنین ۱۱۲ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به محصولات باغی اختصاص پیداکرده و حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سالانه تولید محصولات باغی داریم. و در باغاتی که در حال خارج شدن از رده هستند، حذف و جایگزینی باغات با توجه به الگوی کشت را توصیه می‌کنیم. به کشاورزان پیشنهاد می‌شود در این باغات از محصولات کم آب‌بر مثل سنجد، سماق، زعفران و گل محمدی استفاده کنند.


بی پروا اذعان داشت: اکثر توصیه‌های ما برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح است. ما در تلاش هستیم باغات کم بازده را به کمک تحقیقات، ترویج، باغبانی، کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌هایی که برگزار می‌کنیم راندمان تولید باغات کم بازده را افزایش دهیم. و تصمیمی برای توسعه باغات نداریم، صرفا تلاش می‌کنیم باغات خود را با افزایش راندمان تولید حفظ کنیم.


مدیر امور باغبانی استان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: از محصولات شاخص استان آذربایجان شرقی می‌توان به سیب، زردآلو، کشمش و انگور اشاره کرد و در گلخانه‌ها نیز می‌‌توان فلفل و گوجه‌فرنگی را نام برد که صادراتی و شاخص هستند. همچنین سنجد و گردو نیز از محصولات شاخص استان است و بیشترین تولید را داریم.




خبرگزاری ایانا