هشتمین همایش روز جهانی خاویار 27 تیرماه برگزار می شود

  • 1402/04/06
  • 258 بازدید

دبیر اجرایی همایش روز جهانی خاویار اعلام کرد: هشتمین همایش روز جهانی خاویار 27 تیرماه با حضور فعالان مختلف در زمینه تولید، فرآوری و تجارت خاویار برگزار می‌شود.

همایش روز جهانی خاویار، امسال 27 تیرماه با همکاری اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، سازمان شیلات، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاویار برگزار می‌شود.


 بنا بر این گزارش، در حاشیه جلسه هماهنگی اجرایی این همایش که در محل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان برگزار شد، شهریار اسلامی‌تبار، دبیر اجرایی همایش بیان کرد:  روز 27 تیرماه 1402 مصادف با 18 جولای، در قالب هشتمین همایش روز جهانی خاویار، فعالان این عرصه گرد هم آمده تا ضمن گرامیداشت این روز، در مورد مسائل مختلف مربوط به خاویار با هم به تبادل نظر بپردازند.


حضور تولیدکنندگان، تجار و صنایع تبدیلی

 

وی افزود: این هشتمین دوره همایش روز جهانی خاویار است که در ایران برگزار می‌شود تا از این طریق فعالیت‌های انجام شده در تولید خاویار پرورشی بهتر شناخته شود و مزرعه‌داران، افراد فعال در تجارت خاویار و کسانی که در بحث فرآوری خاویار و بالا بردن ارزش افزوده آن ورود کرده‌اند، بتوانند پیشرفت‌ها و دستاوردهای خود را بیشتر معرفی نمایند.


اسلامی‌تبار همچنین اعلام کرد: نمایشگاهی از برخی دستاوردهای تولید، فرآوری، محصولات و... مربوط به خاویار در جنب همایش برقرار خواهد بود. و اخیراً برخی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حوزه فرآوری خاویار و عصاره‌گیری از آن ورود کرده‌اند و توقع داریم که حاکمیت نیز حمایت‌های لازم از این قبیل شرکت‌ها را به عمل آورد.


استفاده از ارزش افزوده خاویار

 

مقام مسئول تصریح کرد: طی سال‌های اخیر در کنار تولید خاویار، موضوع فرآورده‌های مرتبط با آن را نیز مد نظر قرار داده‌ایم تا از ارزش افزوده آن استفاده بیشتری صورت گیرد. و در این راستا توانسته‌ایم در زمینه‌ تولید عصاره‌های خاویاری به پیشرفت‌های خوبی نائل آمده و جزو 5 کشور مطرح دنیا در این زمینه قرار بگیریم؛ همچنین نوآوری‌هایی‌هایی در زمینه استفاده از چرم خاویار در کشور انجام شده است.


این فعال تولید خاویار عنوان کرد: در کشور، شرکت‌های بسیار خوبی وجود دارند که از عصاره خاویار استفاده می‌کنند و ارزش افزوده‌ و درآمدزایی خاویار با این اقدامات بالاتر می‌رود. و عصاره‌ای که در ایران از خاویار جدا می‌شود، از نظر کیفیت بسیار بالا است و کشور ما در ردیف کشورهای برتر دنیا در این زمینه قرار دارد.


استفاده‌های متفاوت از خاویار

 

دبیر اجرایی همایش یادآور شد: امروزه در سه زمینه مختلف از عصاره و فرآورده‌های خاویار استفاده می‌شود. اول در صنعت مواد غذایی؛ به‌عنوان مثال در تولید کره و پنیر از خاویار خشک استفاده می‌شود. دوم، استفاده در مواد بهداشتی که از عصاره خاویار برای تولید اقلام بهداشتی مانند انواع کرم‌های پوست، شامپوها، سرم و کرم مو و... استفاده می‌شود.


مورد دیگر استفاده از خاویار به‌ خاطر برخورداری از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی باکیفیت خاویار و همچنین پروتئین‌های با ارزشی که در خاویار وجود دارند.




خبرگزاری ایلنا