تولید شکر در کشور به ۱.۴میلیون تن رسید

  • 1402/04/10
  • 350 بازدید

سال گذشته شکر استحصال شده از چغندر قند و نیشکر تولیدی کشور یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن بود امسال هم با توجه به شرایط اقلیمی و بارندگی پیش بینی می‌شود حداقل به این عدد دوباره برسیم.

 بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود کشت بهاره چغندر قند در سال زراعی جاری تا ۷۵ هزار هکتار باشد.


پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید شکر در کشور اظهار کرد: سال گذشته شکر استحصال شده از چغندر قند و نیشکر تولیدی کشور یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن بود امسال هم با توجه به شرایط اقلیمی و بارندگی پیش بینی می‌شود حداقل به این عدد برسیم.


وی درباره نیاز سالانه کشور عنوان کرد: سالانه ایران به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر نیاز دارد که باید باقی شکر مورد نیاز وارد شود.


کاهش مصرف شکر در کشور


گفتنی است در دو سال اخیر با توجه به قدرت خرید مردم مصرف سرانه شکر در کشور کاهش پیدا کرده که این موضوع در مقابل سایر کالاهای اساسی مانند لبنیات و گوشت نمی‌تواند پدیده بدی باشد زیرا آمار دیابت در کشور بالاست. در حال حاضر سرانه مصرف شکر به ازای هر فرد ۲۴ کیلو گرم است که این عدد در سال‌ها قبل ۲۷ و پیش تر ۲۹ کیلو گرم بود.


مجری طرح گیاهان قندی وزارتخانه خاطر نشان کرد: تاکنون حدود ۷۰ هزار هکتار قرارداد کشت چغندرقند بهاره منعقد شده است و با توجه به افزایش عملکرد تولید، پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۵ میلیون تن محصول به دست آید.


سال زراعی گذشته میانگین عملکرد تولید چغندر پاییزه حدود ۶۶ تن در هکتار و چغندر بهاره ۵۸ تن در هکتار بوده است که در مجموع میانگین عملکرد تولید چغندرقند بهاره و پاییزه ۵۹ تن در هکتار بود و امیدواریم امسال نیز این میانگین تولید با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل حفظ شود.




خبرگزاری مهر